Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Vierentwintigste zondag door het jaar C

Aandacht voor wie verloren leek

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Kijken naar Rembrandts verloren zoon

Op het schilderij van Rembrandt zijn beide broers afgebeeld, de jongste op de knieën, de oudste juist op een verhoging, op een soort van stoepje. De jongste ziet er veel ouder uit dan de oudste zoon. Zijn ontberingen zijn hem aan te zien. Op de achtergrond zien we ook nog een vrouw, is zij de moeder van de twee jongens? Rechts twee mannen, misschien de Farizeeën aan wie Jezus de gelijkenis vertelde. Veel is er geschreven over de twee handen van de vader. Ze zijn heel verschillend, de één stoer en sterk, de ander zacht en koesterend.

Met de kinderen kunt u samen naar het schilderij kijken, bijvoorbeeld op een beamer of op een laptop.

1.Vraag hen eerst te beschrijven wat ze zien, zonder te interpreteren. Dus: “Ik zie een man op zijn knieën. Hij heeft een blote voet. Zijn hoofd leunt tegen de buik van een andere man.” Dit helpt om eerst goed te kijken.

2. In tweede instantie kunt u dan bespreken hoe dit schilderij het verhaal interpreteert. Zien de kinderen hier het verhaal zoals ze het zelf ook bedacht hadden? Wat klopt en wat is anders?

3. In een derde ronde kunt u vragen waar ieder kind zichzelf ziet staan. Ben je de oudste zoon, de jongste, de moeder... Alles is goed, het is niet de bedoeling om te oordelen. Vraag de kinderen ook waarom ze deze keuze maken.

rembrandt verloren zoon terug grt

Rembrandt van Rijn ‘De Terugkeer van de Verloren Zoon’,

1668, olieverfschilderij,

Museum De Hermitage in Sint-Petersburg

Artikelen in dit thema Vierentwintigste zondag door het jaar C