Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

‘Scheur toch de hemel open en daal af’ (Rorate caeli). Dat zijn de woorden die Jesaja uitroept als gebed tot God. Help ons, kom ons tegemoet.

Het is de eerste zondag van de Advent. We beginnen aan een nieuw kerkelijk jaar, het B-jaar. We kijken uit naar Jezus, Gods zoon. Zijn komst in de wereld vieren we met Kerstmis.

Rorate caeli
In de advent bereiden we ons voor op de komst van Jezus. Aangemoedigd door het optreden van Johannes de Doper realiseren we ons dat Jezus niet alleen destijds, 2000 jaar geleden naar onze wereld is gekomen, maar dat Hij steeds opnieuw in onze wereld, in ons eigen doen en laten zichtbaar wil worden, uit naam van de Vader. Op hetzelfde moment waarop dit uitzien naar Hem in ons groeit, voelen we des te scherper hoe vlak, hoe monotoon, hoe zelfzuchtig ons huidige leven eigenlijk nog is. Wij hebben bekering nodig.
‘Gij hebt ons prijsgegeven aan onze eigen zonden’- roept de mens uit bij Jesaja. Ons gezichtsveld wordt beperkt door onze levenswijze. We hunkeren naar verandering, maar weten niet hoe die te bewerken.

‘Scheur toch de hemel open en daal af’ (Rorate caeli). Dat zijn de woorden die Jesaja uitroept als gebed tot God. Help ons, kom ons tegemoet.
In de Advent proberen we opnieuw af te stemmen op de levende God, die is ‘onze Vader’ (Jesaja). We maken ons klaar voor het nieuwe dat komen kan.
We doen dat met Maria, door haar weg aandachtig te volgen. We hopen op de geboorte van Jezus, in ons. ‘Scheur toch de hemel open en daal af!’
Wanneer we ons levenseinde voelen naderen, bereiden we ons op een heel bijzondere wijze voor op het komen van Jezus. We voelen ons verbonden met Jezus die de weg van de overgave en het zelfverlies helemaal is gegaan tot het einde. We richten onze ogen op Hem, aan het kruis, en het maakt ons rustig. ‘Scheur toch de hemel open en daal af.’

Het Rorate caeli is enerzijds de introïtus in de Gregroriaanse eucharistievieirng van de vierde zondag van de Advent.
Meer bekend is echter het Rorate caeli als een Latijns lied dat wel wordt toegeschreven aan de vroegchristelijke dichter Aurelius Clemens Prudentius. Je kan het onder andere vinden in Gezangen voor liturgie onder nummer 843. In vele kerken zingen ze dit lied iedere zondag van de Advent. In de tekst vind je veel sporen terug van de Jesajalezing van deze zondag.
Op YouTube kan je verschillende uitvoeringen vinden.

Vanwege de rustgevende sfeer is het uitstekende muziek om te draaien op de achtergrond terwijl de kinderen aan het werk zijn.

 

Bron exegese: Het woord is mens geworden, commentaren bij de zondagslezingen, Jean Bastiaens, Antwerpen, Halewijn, 2015, bladzijde 126-127