Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Met de kinderen gaan we deze 3e Advent op weg met een geurkunstenaar om na te denken over God. 

In deze adventsweken gaan we op weg met kunstenaars om na te denken over God. Elke week komt een kunstenaar de kinderen ophalen. Elke week wordt er door de kinderen in de kinderwoorddienstgewerkt met de Oud Testamentische lezing om te zien Hoe God met mensen omgaat. Iedere zondag in de Advent maken de kinderen, samen met de kunstenaar hun eigen 'beeld van God', dat in de kerk kan worden tentoongesteld. Uiteindelijk wordt dit een grote expositie over 'Beelden van God'.

In de kerk
• In de kerk voegt de kunstenaar zich bij de kinderen voordat ze naar de kinderwoorddienst vertrekken.
De kunstenaar op deze derde Advent is een geurkunstenaar.

De begeleider van de kinderwoorddienst kan zich naar eigen inzicht kan verkleden.
TIP: maak het niet te ingewikkeld: een reageerbuisje, en een doktersjas is al voldoende om een typering te geven. 

• Voordat de kinderen vertrekken wordt een lied gezongen. Het lied is speciaal voor het project geschreven en wordt gezongen op de wijs van 'Hoort hoe God met mensen omgaat'. U vindt het lied bij de Extra's.

Wanneer een gezamenlijke start in de kerk niet mogelijk is, zing het lied dan bij de opening in de eigen kinderwoorddienstruimte.

In de eigen ruimte
Neem met de kinderen plaats in een kring. Leg de Adventskrans in het midden op een paars kleed. Hoe u die zelf kunt maken leest u bij de Extra's van de 1e Adventszondag.
Leg een Bijbel op het paarse kleed (als het kan een oude Bijbel).

Laat één van de kinderen de eerste, tweede en derde kaars aansteken, of steek ze zelf aan. Zing het adventsliedje 'Een groen krans, vier kaarsen' dat u vindt bij de Extra's. Het kan gezongen worden als stapelliedje, of elke zondag een refrein en één coupletje. Optie: Het gebed kan nu gebeden worden of het kan bewaard worden voor het slot van de kinderwoorddienst in de eigen ruimte of in de kerk wanneer hun kinderen de kunstwerken laten zien en vertellen wat ze gedaan hebben.

De kunstenaar
Nu neemt de kunstenaar het woord. 

Beste kinderen, 
ik ben kunstenaar. Een heel bijzondere kunstenaar een geurkunstenaar.  Ik ben ooit begonnen met geuren die we allemaal kennen, zoals de geur van rozen, maar ik wilde iets speciaals.
Daarom ben ik altijd op zoek naar iets wat me kan inspireren om mijn geuren te maken.
Nu heb ik deze (oude) Bijbel (pakt de Bijbel van het paarse kleed) een tijdje geleden in een kringloopwinkel gevonden. Ik sloeg hem open en toen kwam ik een verhaal tegen dat mij op nieuwe ideeën bracht. Nou was het best een moeilijk verhaal, en ik wil graag goed begrijpen wat er staat, daarom heb ik aan iemand in deze kerk gevraagd om het simpel voor mij op te schrijven. Zullen we het samen lezen?

Lees de navertelling.

Na de navertelling neemt de geurkunstenaar weer het woord.

Weet je, die tekst inspireerde mij. Er zijn zoveel emoties in deze wereld. Veel van deze emoties kan ik verbinden aan geuren. Zoals bijvoorbeeld dat rozenparfum, de geur van rozen doet mij denken aan liefde. Of versgebakken appeltaart; die geur doet mij denken aan mijn oma, die altijd staat te bakken. Als ik dat ruik denk ik aan de liefde die ik voor haar voel. Liefde is dan ook een gemakkelijke geur.
Maar de mensen in ons bijbelverhaal waren bang, verdrietig en eenzaam. Dat vind ik zelf geen leuke geuren. Ik heb ooit wel geprobeerd ze te maken, maar die geuren waren niet lekker.

Bang rook naar zweet, naar brand, en nog meer vervelde dingen. Verdriet rook naar zout, en eenzaamheid stonk zo verschrikkelijk, dat kan ik niet eens beschrijven.

Maar hoop! Hoe zou hoop ruiken? De mensen kregen weer hoop, gestuurd in de vorm van gezalfde mensen! Ik ben aan vaseline gaan ruiken, en aan andere zalfjes, sommige roken best lekker, andere weer helemaal niet! Toen ik dat aan iemand in deze kerk vertelde moesten ze ook lachen. Het ging in het verhaal dan ook over speciale zalf. Die hebben ze zelfs hier ook in de kerk, maar die komt alleen tevoorschijn bij speciale gelegenheden!

Maar nu ben ik toch nog nieuwsgierig geworden hoe hoop zou ruiken, kunnen jullie mij helpen zoeken? Weten jullie het misschien?

Maar misschien moeten we er eerst even nog over verder praten. Want ik draaf nu wel meteen erg door! En ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën bij deze vertelling.

Start nu het gesprek met de kinderen. U vindt dat onder de gelijknamige knop.