Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Met de kinderen gaan we deze 4e Advent op weg met een architect om na te denken over een huis voor God. 

In deze adventsweken gaan we op weg met kunstenaars om na te denken over God. Elke week komt een kunstenaar de kinderen ophalen. Elke week wordt er door de kinderen in de kinderwoorddienstgewerkt met de Oud Testamentische lezing om te zien Hoe God met mensen omgaat. Iedere zondag in de Advent maken de kinderen, samen met de kunstenaar hun eigen 'beeld van God', dat in de kerk kan worden tentoongesteld. Uiteindelijk wordt dit een grote expositie over 'Beelden van God'.

In de kerk
• In de kerk voegt de kunstenaar zich bij de kinderen voordat ze naar de kinderwoorddienst vertrekken.
De kunstenaar op deze vierde Advent is een architect.

De begeleider van de kinderwoorddienst kan zich naar eigen inzicht kan verkleden.
TIP: maak het niet te ingewikkeld: een potlood achter het oor, een kek jasje, een kladje papier met een plattegrond erop, of een grote rol papier is al voldoende om een typering te geven. 

• Voordat de kinderen vertrekken wordt een lied gezongen. Het lied is speciaal voor het project geschreven en wordt gezongen op de wijs van 'Hoort hoe God met mensen omgaat'. U vindt het lied bij de Extra's.

Wanneer een gezamenlijke start in de kerk niet mogelijk is, zing het lied dan bij de opening in de eigen kinderwoorddienstruimte.

In de eigen ruimte
Neem met de kinderen plaats in een kring. Leg de Adventskrans in het midden op een paars kleed. Hoe u die zelf kunt maken leest u bij de Extra's van de 1e Adventszondag.
Leg een Bijbel op het paarse kleed (als het kan een oude Bijbel).

Laat één van de kinderen de eerste, tweede, derde en vierde kaars aansteken, of steek ze zelf aan. Zing het adventsliedje 'Een groen krans, vier kaarsen' dat u vindt bij de Extra's. Het kan gezongen worden als stapelliedje, of elke zondag een refrein en één coupletje. Optie: Het gebed kan nu gebeden worden of het kan bewaard worden voor het slot van de kinderwoorddienst in de eigen ruimte of in de kerk wanneer hun kinderen de kunstwerken laten zien en vertellen wat ze gedaan hebben.

De kunstenaar
Nu neemt de kunstenaar het woord. 

Beste kinderen, 
ik ben kunstenaar. Raad eens wat ik doe? Want ik ben geen schilder of dichter. (De kunstenaar pakt een meetlat en potlood – achter zijn/haar oren steken ook nog een paar pennen, onder de arm klemt een grote rol papier, op tafel ligt een rekenmachine – en begint langzaam een huis te schetsen en af te meten, legt eventueel een foto van een huis ernaast als voorbeeld, totdat één van de kinderen het raadt.)
Heel goed! Ik ben architect. Ik teken en ontwerp huizen. Het liefste ontwerp ik huizen die mooi, groot en duur zijn, net als koning David die een prachtig huis voor God wil ontwerpen en bouwen. 
Dat verhaal vond ik in deze (oude) Bijbel (pakt de Bijbel van het paarse kleed). Zullen we het samen lezen?

Lees de navertelling.

Na de navertelling neemt de architect weer het woord.

Weet je, die tekst inspireerde mij. Dat David in een mooi paleis wil wonen begrijp ik. Dat wil iedereen toch! En dat hij het maar vreemd vindt dat God in een tent woont begrijp ik ook. Ik zou meteen een prachtig paleis voor God willen ontwerpen. Groter en mooier dan alles wat er eerder gebouwd is. Dat leek me een geweldige opdracht. 

Maar God wil het niet. Eerst vond ik dat wel jammer. Maar daarna begreep ik het pas. God wil niet in een huis wonen waar niemand naar binnen mag, omdat het zo sjiek is. 

Maar nu ben ik toch nog nieuwsgierig geworden naar waar God wel zou willen wonen, want die tent, dat vind ik echt niets voor God. Kunnen jullie mij helpen? 

Maar misschien moeten we er eerst even nog over verder praten. Want ik draaf nu wel meteen erg door! Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën. 

Start nu het gesprek met de kinderen. U vindt dat onder de gelijknamige knop.