Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Het naspelen van het bijbelverhaal helpt om je in te leven in de gebeurtenis. Hoe keken de omstanders naar Jezus, en wat deden ze?

We gaan dit bijbelverhaal samen naspelen, zodat de kinderen zich kunnen inleven in de gebeurtenis.

Rollen:
- Jezus
- Ezeltje
- Mensen langs de kant van de weg:
      • De meesten zijn blij en zingen Hosanna.
      • Maar er zijn ook hier en daar mensen die boos, bang of vals kijken. Afhankelijk van de grootte van de groep spelen 1-4 kinderen de boze en bange mensen. Ze worden op zo’n manier aangewezen dat het kind dat Jezus speelt dit niet ziet.
- Kinderen die de stadspoort uitbeelden en met hun armen een boog vormen
- Extra: een paar leerlingen/volgelingen die rustig meelopen en zwaaien (als er meerdere rollen nodig zijn)

Een begeleider of (wat ouder) kind/tiener speelt het ezeltje. Jezus gaat op de rug zitten. Het ezeltje loopt langzaam naar de stadspoort die gemaakt wordt door 2-4 kinderen die tegenover elkaar staan en met hun armen een boog vormen.

Terwijl Jezus op het ezeltje langzaam de stadpoort nadert, wordt Hij toegezongen door de mensen aan weerszijden van het pad. Ze roepen ‘Hosanna!’. Eventueel lopen een paar leerlingen/volgelingen mee die lachen en zwaaien naar de mensen.

Een klein aantal mensen blijft echter stil en kijkt boos, angstig of een beetje vals. Oefen maar even met alle kinderen hoe ze dat doen. Zij staan verborgen tussen de andere mensen.

intocht 2
Opdracht: het kind dat Jezus speelt moet goed kijken en na afloop vertellen welke kinderen de boze/bange mensen speelden. Hoeveel heeft hij/zij goed geraden?
Bij de poort aangekomen moet Jezus proberen om eronderdoor te gaan zonder zijn hoofd te stoten! De kinderen die de boog maken mogen een klein beetje tegenwerken door hun armen iets te laten zakken: zó makkelijk komt Jezus niet in Jeruzalem! Maar uiteindelijk lukt het wel.

Dit rollenspel duurt niet zo lang en kan een paar keer achter elkaar gespeeld worden, zodat kinderen meerdere rollen spelen. Na elke ronde vertelt het kind dat Jezus speelde welke kinderen níet blij waren met zijn komst.