Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Hoe juich je eigenlijk? En waarom doe je dat? We doen een eenvoudig opwarmspel: een juichspel!

In de kerk
Wanneer de kinderen naar voren komen om naar de kinderwoorddienst te gaan, vraag de voorganger dan om het viltbord met de wijnstok mee te geven aan de kinderen naar hun eigen ruimte. 

In de eigen ruimte
In de eigen ruimte legt u een paars kleed neer (de liturgische kleur van de Veertigdagentijd).
Leg het viltbord met de afbeelding van de deze zondag erbij. 
Zet de kaars erbij en steek hem aan, maak een kruisteken en bid het gebed of het Onze Vader.

Zing of lees het 40 dagenliedje (dit kan ook als uitzendliedje gebruikt worden als de kinderen de kerk verlaten). 

We doen een eenvoudig opwarmspel rondom ‘juichen’.

- Vraag eerst aan de kinderen wie weet wat ‘juichen’ is. Daar komen vast goede antwoorden op.
- Wanneer juichen we? Geef voorbeelden van momenten om te juichen.
- Nodig een paar kinderen uit om voor te doen hoe je kan juichen.

juichen

Nu gaan we samen een hele bijzondere ‘juich’ bedenken:

- De kinderen gaan op een rij staan. Als er veel kinderen zijn dan kan dit met 2 of 3 groepen gespeeld worden.
- Kind 1 gaat voor de groep staan en gaat juichen. Bijvoorbeeld door de armen omhoog te gooien. Daarna gaat dit kind weer terug in de rij.
- Kind 2 gaat nu voor de groep staan en imiteert dit juichen, maar verzint er iets bij. Bijvoorbeeld door eerst met beide armen omhoog te juichen en vervolgens een rondje te draaien.
- Kind 3 imiteert de eerste twee kinderen en voegt ook iets toe aan het juichen. Bijvoorbeeld de beide armen omhoog, een rondje draaien, en in de lucht springen. Maar laat de kinderen zelf iets bedenken. Herhaal het juichen eventueel een keer als begeleider als het wat onduidelijk wordt.
- Kind 4 imiteert nu de eerste drie kinderen en voegt hier nog een vierde manier van juichen aan toe.
- Na hoeveel keer juichen/kinderen wordt het te moeilijk om te onthouden wat te doen? Het is helemaal niet erg als het niet meer lukt, dat is juist lachen, en daarna gaan we het met nieuwe kinderen nog een keer proberen.
- Alle kinderen gaan ter afsluiting allemaal tegelijk de lange juich doen die ze bedacht hebben. Alles wat ze doen is goed natuurlijk.

De begeleider bepaalt op basis van het aantal kinderen en hoe goed ze het juichen onthouden hoeveel rondes dit juichspel gespeeld wordt.

Vertel dan het verhaal van deze zondag.