Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Drieëndertigste zondag door het jaar A

Geloof dat je deelt groeit!

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Vraag aan de kinderen of ze kunnen vertellen wat de kaarsjes op de tafel met het bijbelverhaal van vandaag te maken hebben.
Waar staan de kaarsjes voor? Waarschijnlijk zeggen de kinderen voor ‘geld’ want daar gaat het in het bijbelverhaal over. In de opening van de kinderwoorddienst, bij het aansteken van de kaarsjes zei u echter iets anders. Kijk of de kinderen dat naar boven kunnen halen.

Bespreek dan met de kinderen het verhaal aan de hand van de volgende vragen:
Wat zou jij doen als je een dienaar was met het geld, bezittingen?
De knechten kregen niet allemaal evenveel. Heb jij ook weleens meegemaakt dat je meer of minder kreeg dan een ander? Vraag naar voorbeelden.
Wat vind je ervan als je meer/minder kreeg dan iemand anders. Is het belangrijk dat je allemaal evenveel krijgt?
Heeft iemand ook weleens gevraagd om voor iets of iemand te zorgen als deze persoon weg ging.
Bijvoorbeeld voor een konijn, hamster of kat van een vriendje.
Hoe zorg je goed voor de spullen van een ander?

Maak dan de overstap naar de gelijkenis van de talenten: In deze gelijkenis heeft Jezus het over ‘talenten’ die gegeven worden en waar je iets mee moet doen.
Wanneer u het nog niet uitgelegd heeft kunt u nu de volgende informatie geven:
A. Een talent betekende ten tijde van Jezus een grote hoeveelheid geld.
Probeer dan met de kinderen de diepere laag van het voorbeeld dat Jezus geeft te doorgronden. Het gaat Jezus niet om geld, maar waarom dan wel?
B. In deze gelijkenis is een talent een geschenk dat de mensen van God krijgen.
C. In onze tijd wordt met talent een bijzondere aanleg voor iets bedoeld. Bijvoorbeeld iemand heeft een talent voor tekenen.
De opdracht in de parabel is duidelijk, probeer die met de kinderen te formuleren. (Iets wat je van God gekregen hebt, daar zorg je goed voor, dat stop je niet weg, maar dat probeer je te laten groeien en vermeerderen).

Bij de opening ging het over geloof, maar het kan ook over andere dingen gaan. Bedenk met de kinderen waarover het nog meer zou kunnen gaan. En hoe zorg je daar goed voor?

Artikelen in dit thema Drieëndertigste zondag door het jaar A