Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Twaalfde zondag door het jaar A

Wees niet bang!

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Iets geheim houden

geheimJezus vertelde aan zijn leerlingen geheimen die ze niet mochten verder vertellen.
Vraag de kinderen of zij goed zijn in geheimen bewaren?
Wat zouden zij doen als iemand ze een geheim vertelde, en andere mensen deden lelijk tegen je omdat je weigert het te verklappen?

Geheimen bewaren is al heel erg moeilijk. De leerlingen moesten hele grote geheimen bewaren. Jezus had ze dingen geleerd, die nog niet voor iedereen te begrijpen waren, en ze waren door met Jezus mee te gaan achter allerlei belangrijke dingen gekomen waardoor ze anders gingen denken en zelfs hun gedrag veranderde.

Met een spel gaan we kijken hoe moeilijk dat is. Vertel aan een van de kinderen een geheim. Dat mag diegene niet verder vertellen, maar hij/zij moet er wel naar handelen.
Vertel het volgende geheim: Deze hele ruimte verandert binnen de komende 2 minuten in lava, we moeten allemaal zo snel mogelijk naar de gang, anders zal het verkeerd met ons aflopen. Als een van ons achterblijft dan is deze persoon ‘dood’...

Geef aan wanneer de tijd ingaat. Laat het spel gebeuren. Daarna komt u weer terug in de ruimte en bespreekt het spel na. Vraag aan het kind met het geheim of het moeilijk was om de rest van de groep mee te krijgen; zijn er mensen ‘dood’ gegaan?

De rest van de groep wil vast graag weten wat er aan de hand is. Houd dat nog even geheim.
Vertel dat de volgelingen van Jezus ook mensen wilden redden; maar ook zij konden nog niet alles zeggen en daarom werden ze vaak ook niet geloofd.
De persoon die naar de gang wilde en iedereen probeerde mee te krijgen werd vast ook raar aangekeken. Wat hij bedoelde en waarom hij het deed was de rest van de groep vast niet duidelijk. Geloofden de kinderen hem/haar? Ook al begrepen ze het niet?

leerlingen en jezus kbGa nog even terug naar het bijbelverhaal. Zoals de geheimhouder niet begrepen werd, zo werden de leerlingen ook niet begrepen. Dit bracht de leerlingen in gevaarlijke situaties, kijk maar hoe het met Jezus is afgelopen.
Hij werd ook niet begrepen, toch vertelt Jezus dat de leerlingen niet bang hoeven zijn. Als de leerlingen van Jezus niet bang hoeven zijn, dan wij toch zeker niet. 

Artikelen in dit thema Twaalfde zondag door het jaar A