Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Vijfde zondag door het jaar A

Zout en licht

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Nadat u het verhaal gelezen hebt stelt u eerst een paar vragen aan de kinderen.
Hoe vinden ze het om met zout vergeleken te worden?
Wat vinden ze ervan dat ze met een lamp worden vergeleken?
Zien ze het als iets positiefs, iets moois, of juist niet?
(Gebruik de informatie die u vindt bij Achtergrond om er iets meer over te vertellen.)

Daarna haalt u de zaklamp onder de stapel kleding vandaan. Hadden de kinderen hem gezien? Heb je zo iets aan een zaklamp?

spotlightSchijn dan met de zaklamp op de buik van elk kind.
Wanneer u de zaklamp op een kind richt vraagt u aan de groep:
Wie zie je? (De kinderen noemen de naam van het kind)
U vraagt aan het kind waarop de zaklantaarn schijnt: Wat kan jij heel goed?
Nadat het kind deze vraag beantwoord heeft vraagt u; Hoe ga jij deze week deze kwaliteit (wat jij goed kan) van jou inzetten?
(Bijvoorbeeld: Een kind antwoord: ‘ik kan goed rekenen’ – u vraagt: ‘wie ga jij deze week helpen met rekenen?’
‘Ik kan goed voetballen’ – ‘Wie ga jij deze week helpen om wat jij weet van voetballen aan andere kinderen te laten zien’)
Elk kind komt aan de beurt. 
Vraag de kinderen tot slot hoe het voelt om met je talent, dat waar je goed in bent, in de spotlight te staan.

Ga daarna met de kinderen verder met zout proeven. (zie Extra's)

 

 

Artikelen in dit thema Vijfde zondag door het jaar A