Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Het beeld dat God ons draagt is een beeld dat veel gebruikt wordt om te laten zien dat God ons wil troosten. We zijn welkom en veilig in de armen van God. Zoals een herder een lammetje draagt, zo draagt God ons.

De mensen in het verhaal wonen in een ver vreemd land. Ze zijn daar niet zo gelukkig. Niet alleen hun eigen land is ver weg maar ook God voelt ver weg. Maar God is niet ver weg.
God wil de mensen graag troosten, zodat ze uiteindelijk weer hoop krijgen. Hij gebruikt Jesaja om de mensen te troosten. Jesaja doet dit met woorden, want hij kan prachtig spreken. 

Hebben de kinderen gehoord wat Jesaja de mensen belooft? (God zal als een herder voor de mensen zorgen, Hij zal ze troosten.)
Troosten de kinderen ook wel eens iemand met woorden? Praat met de kinderen over troostende woorden. Laat ze mooie troostende woorden bedenken.

herder jesus christNaast troostende woorden zijn er ook troostende beelden, bijvoorbeeld als je ziet hoe iemand er voor een ander is. Het beeld dat God ons draagt is een beeld dat veel gebruikt wordt om te laten zien dat God ons wil troosten. We zijn welkom en veilig in de armen van God. Zoals een herder een lammetje draagt, zo draagt God ons.
Bij wie zoeken de kinderen meestal troost? Broertjes, zusjes, papa mama of misschien de meester of juf, de buurvrouw of een vriendje. Iedereen kan een ander troosten.
Bij God zoek je meestal troost met woorden. Dan praat je met God door te bidden. Geeft God ook antwoord? (Sommige kinderen zullen zeker ervaren dat God antwoordt) Vertel dat God ook erg dichtbij kan komen als een gevoel dat je hebt, of doordat andere mensen voor je zorgen, en je laten zien dat God heel dichtbij is.

Woorden en knuffels zijn de belangrijkste manieren waarop wij mensen kunnen troosten. Maar soms helpt het ook als we gebaren naar elkaar, misschien kunnen we tijdens de oefening ‘stuur mij troost’, te vinden bij Extra’s, nog wat gebaren bedenken.

Als de oefening ‘stuur mij troost’ is gedaan maakt u de overgang naar de verwerking. Samen met de kunstenaar gaan de kinderen aan de slag om met verf hun beeld van God te maken geïnspireerd door de lezing. De extra gebaren die in de oefening gevonden zijn kunnen misschien ook geschilderd worden.