Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

De druivenplant die gesnoeid wordt lijkt kaal of kapot, maar zal toch weer groeien en zelfs mooier en voller worden.

De druivenplant die gesnoeid wordt lijkt kaal of kapot, maar zal toch weer groeien en zelfs mooier en voller worden.

- Vraag aan de oudere kinderen/tieners of zij voorbeelden kunnen bedenken van een ervaring of gebeurtenis waardoor iemand zich een tijdje kwetsbaar voelt of nutteloos, verdrietig of onzeker, maar waar je toch sterker uit voort kan komen. een ervaring waar je iets van kan leren.

Denk bijvoorbeeld aan een proefwerk waar je niet goed voor geleerd hebt, of waarvan je de stof niet goed begreep, waardoor je een onvoldoende hebt gehaald. Door vragen te stellen aan de leraar en het nog een keer te leren en te proberen, kan je het uiteindelijk nog beter begrijpen dan als je het in één keer gehaald had.

Geef een voorbeeld van iets wat mis leek te gaan, maar waar u zelf sterker uit bent gekomen. Zoals de voorbeelden hieronder.

Ik ben ooit eens gezakt voor mijn schoolzwemdiploma terwijl de andere kinderen wel geslaagd waren. Ik schaamde me een beetje en lachte het weg tijdens het kwartiertje vrij zwemmen na afloop. Uiteindelijk heb ik in de jaren daarna alle zwemdiploma’s gehaald, terwijl veel andere kinderen juist stopten met zwemlessen.

Ik was op een middag veel te snel aan het fietsen en plots zag ik dat mijn voorlicht nog aan het branden was. In volle vaart probeerde ik met mijn voet de dynamo weg te klikken. Mijn voet kwam echter tussen de spaken en ik maakte tussen alle rijdende auto’s een salto en viel op mijn rug. Gelukkig had ik enkel kleerscheuren, een gekneusde enkel en een geschaafde knie. Ik liep een paar dagen een beetje mank, maar sindsdien ben ik voorzichtig en verstandig als ik in het verkeer fiets. Ik had dus wat geleerd! Ik was door dit ongeluk als het ware een beetje gegroeid.

tiener nietmeedoen- Die gesnoeide, kale druivenplant lijkt kwetsbaar, maar is eigenlijk heel krachtig. Jullie kennen misschien ook kinderen/tieners die kwetsbaar lijken, bijvoorbeeld omdat zij verlegen zijn, of een ziekte hebben, of nog wat moeite met leren hebben, niet uitblinken in sport, of stil zijn om een reden die je niet kent. Zij lijken wat op een gesnoeide struik. Zou het kunnen dat zij ook van binnen een kracht hebben die nog zichtbaar moet worden?

Vraag aan de kinderen/tieners of zij iemand kennen die zo kwetsbaar lijkt; ze hoeven geen namen te noemen maar enkel even aan hem of haar te denken. Hoe gaan de andere kinderen met hem of haar om? Hoe gaan zij zelf met hem of haar om?

Wat zou je kunnen doen om zo’n kind/tiener te laten groeien en bloeien? Hoe zou je kunnen helpen om de kracht en het talent te laten zien dat in dit kind/deze tiener aanwezig is?

Optionele opdracht: teken een klein, iel en kaal boompje op het bord. Laat de oudere kinderen/tieners hier omheen schrijven wat ze zouden kunnen doen. De eerste woorden/zinnen vormen de stam, de volgende woorden/zinnen de takken, de laatste woorden/zinnen het loof en de vruchten. Zo groeit het iele boompje voor hun ogen tot een stevige en bloeiende boom.