Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

In de gelijkenis van de vijgenboom staat de vijgenboom voor iedere mens. Jezus is de knecht die een goed woordje doet voor de mensen die nog geen vrucht dragen.

Hoogmoed maakt dom

Ieder mens heeft een bepaald beeld van God. God is liefde, God is streng, God is rechtvaardig, God is boos, noem maar op. In de tijd van Jezus was het gangbare Godsbeeld dat de ellende die een mens trof, of dit nu een ziekte was, armoede, een ongeluk of een politieke terechtstelling, te wijten was aan het gedrag van deze mens zelf. Men zag ongeluk in het leven als een straf van God!

Zo vragen de omstanders bij het zien van een man die blindgeboren is aan Jezus wiens schuld het is dat de man blind is, de schuld van hemzelf of die van zijn ouders (Johannes 9). Ook in de lezing van vandaag wordt de schuld bij de slachtoffers gelegd.

Jezus verzet zich juist tegen dit wijzende en beschuldigende vingertje. Want we doen allemaal wel eens wat fout, iets dat tegen Gods wil ingaat. Als God inderdaad ons bij elke kleine of grote fout zou straffen, dan verdient ieder mens straf en dus ellende!

Jezus legt gelukkig uit dat we zo niet hoeven te denken over God. Het is niet alleen onjuist om zo te denken, het is ook nog hoogmoedig. Want vaak voelen we onszelf beter als andere mensen ongeluk hebben. Zij hebben iets fout gedaan en wij niet! Veel beter is het dat we ons juist bekommeren om mensen die het moeilijk hebben.

Na twintig eeuwen christendom is deze gedachte van ‘eigen schuld dikke bult’ overigens nog steeds zichtbaar. Ook onze reactie op de ellende van anderen, een ziekte, een ongeluk is vaak spontaan het aanwijzen van een belastende verklaring. Hoe snel zeggen wij niet: ‘Maar hij rookte ook veel te veel.’ of ‘Maar zij keek ook nooit goed uit als ze op de fiets zat.’

In de gelijkenis van de vijgenboom staat de vijgenboom voor iedere mens. Jezus is de knecht die een goed woordje doet voor de mensen die nog geen vrucht dragen. vijgenboom ikoonMaar Hij kan alleen maar om nog een kans voor ons bidden, Hij kan niet voorkomen dat er uiteindelijk toch een oordeel geveld zal worden. De boodschap van het Evangelie is dus niet dat de slachtoffers van Pilatus en de doden die verpletterd werden bij de instorting van de toren van Siloam maar heel toevallig getroffen werden. Integendeel, in deze lezing maakt Jezus ons duidelijk dat we allemaal zondaars zijn en leven van genade.

Pilatus
Pilatus bestuurde Judea namens de Romeinen vanaf het jaar 26 tot het jaar 37 na Christus. Hij had veel macht en stond direct onder de keizer in Rome. Pilatus had het bevel over de soldaten die de orde moesten handhaven. Ook inde hij de belastingen. Hij kon bepalen dat iemand de doodstraf moest krijgen. De uitdrukking ‘het bloed vermengen met dat van de offerdieren’ zoals dat in de Bijbel staat (maar niet in de navertelling) hoeft niet letterlijk genomen te worden. Vermoedelijk wordt bedoeld dat de Galileeërs net zoals de offerdieren gedood zijn.

Toren van Siloam
De toren van Siloam was een deel van de stadsmuur rond Jeruzalem. Je zou de verwijzing naar deze toren kunnen lezen als een verwijzing naar de komende ineenstorting van Jeruzalem in het jaar 70.

Vijgenboom
vijgenboom3De vijgenboom is een populaire boom, die veel voorkomt in Israël. Hij wordt in de Bijbel dan ook vaak genoemd, meestal in één adem met olijfbomen en/of wijstokken.
In het boek Genesis maken Adem en Eva als zij zien dat ze naakt zijn, schorten van de vijgenbladeren.
De profeet Micha beschrijft de vrede die ooit zal heersen op de berg van de Heer: '... Iedereen zal onder zijn wingerd zien of onder zijn vijgenboom, door niemand opgeschrikt.(Micha 4,4)
Ook Jezus verwijst in zijn rede over de laatste dingen naar de vijgenboom: Aan de vijgenboom kun je zien wanneer de zomer in aantocht is, zo moeten de mensen ook de tekenen (verschikkingen) verstaan die aangeven dat het einde van de wereld voor de deur staat. (Marcus 13,28-29)