Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Het bijbelverhaal is mooi maar best moeilijk. Zijn we het niet een beetje met de oudste broer eens? Maar dat gebrom is ook echt niet leuk.

Het bijbelverhaal is mooi maar best moeilijk. Zijn we het niet een beetje met de oudste broer eens? Hij is zo gehoorzaam en trouw, werkt hard aan de zijde van zijn vader. Zijn jongere broer eist de erfenis op vóórdat zijn vader is overleden en maakt alles op met rondzwerven en feestjes!

Maar dat gebrom van de oudere broer is ook niet leuk. Ze dachten dat zijn jongere broer een ongeluk had gehad, misschien wel was overleden. Waarom is hij dan niet blij zijn broertje weer te zien?

1) Vraag aan de kinderen om de twee broers te beschrijven:
Wat zijn goede en slechte eigenschappen van beide broers? Maak hiervoor gebruik van een groot schrijfblad waarop beide broers staan afgebeeld. GEbruik daarvoor de afbeelding hieronder. De kinderen mogen goede en slechte eigenschappen noemen die daarna bij de twee broers worden opgeschreven.

twee broers

Bijvoorbeeld:
- Goede eigenschappen van de jongste broer: avontuurlijk, vrolijk, moedig, spijt hebben, etc.
- Slechte eigenschappen van de jongste broer: hebberig, egoïstisch, lui, kortzichtig, een losbol, etc.
- Goede eigenschappen van de oudste broer: zorgzaam, respectvol, trouw, harde werker, etc.
- Slechte eigenschappen van de oudste broer: star, jaloers, boos, zich beter voelen/hoogmoedig, een brompot, etc.

 

2) Als beide bladen volgeschreven zijn komt de moeilijke vraag: op wie lijk je het meeste? Wil je wel kiezen? De kinderen moeten gaan staan bij één van de twee broers/tekeningen. Daarna mogen ze met een paar woorden uitleggen waarom ze bij de jongste of oudste broer zijn gaan staan. Ben je af en toe ook een losbol of een brompot?
Dit kan natuurlijk uitgebreid of verder uitgelegd worden: ben je speels en ondeugend of ben je rustig en gehoorzaam, ben je vrolijk en blij of ben je serieus en verlegen, ben je soms ongeduldig en boos of altijd rustig en lief, etc. Help de kinderen te kiezen en bij één van de twee zonen te gaan staan. 

3) Dan komt een belangrijke vraag: van wie houdt ‘de vader’ het meest, van de jongste of de oudste broer? Wat denken de kinderen?
Het antwoord is natuurlijk van allebei evenveel! De vader is vanzelfsprekend héél blij dat de jongste zoon nog leeft en teruggekomen is, daarom organiseert hij een feestje. Maar als de oudste zoon was gaan zwerven met de erfenis, dan had de vader voor hém een feestje gebouwd. Daarom zegt de vader tegen zijn oudste zoon: “Oh, mijn jongen. Jij was er altijd. Alles wat van mij is, is ook van jou.”
Waarom vertelt Jezus ons dit verhaal? Zo legt Hij uit dat onze Vader in de hemel ook rustig op ons wacht en van ons houdt, ook al gaan we soms de verkeerde kant op, ook al verdwalen we soms in het leven, ook al zijn we soms ondeugend of boos. Zodra we weer naar Hem terug gaan, wacht God ons met open armen op!

Speel nu met elkaar het ganzenbordspel: De zwerftocht van de verloren zoon te vinden bij de Extra's.