Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

In de kerk krijgen de kinderen een smiley-sticker mee. In de kinderwoord-dienstruimte ontdekken ze waar die voor is. 

In de kerk:
In de kerk krijgen de kinderen de smiley-sticker die hoort bij de zondag mee. Deze smileys vindt u bij de materialen onder Extra's. 

In eigen ruimte:
Neem met de kinderen plaats in een kring rondom een kaars en een paars kleed en zet de spiegel erbij. Leg er ook een bergje stenen naast.
Steek de kaars aan.
Vraag aan de kinderen welke zondag van de Veertigdagentijd het is. Plak de smiley van deze zondag naast de spiegel op de plek van de vijfde zondag. (daar is ruimte voor vrijgehouden bij de voorbereiding van de spiegel, zie hiervoor bij Extra's, materialen) 

Wat denken de kinderen dat deze smiley uit wil drukken? Laat ze maar vrij associëren, de antwoorden hoeven nog niet per se uit te komen op het thema van de dag.

Herhaal voor de kinderen dat we in de Veertigdagentijd of Vastentijd zitten. Kijk naar het aantal gekleurde stickers, 40 stickers voor 40 dagen. Bespreek waar de open plekken voor staan: de 7 zondagen tellen we niet mee in ons aantal van 40. Op deze zondagen hoef je ook niet te vasten. We plakken de nieuwe ‘klikspaan’ smiley op de vijfde plek.

Kijk nog eens samen naar de beplakte spiegel. Wat is er nog meer op te zien?
De spiegel was beplakt met 6 tekeningen. Er zijn er al vier af. Bekijk de vijfde tekening die hoort bij deze zondag en vraag aan de kinderen wat ze zien en wat het volgens hen betekent. Je neemt de tekening van de spiegel en legt deze naast de kaars. De spiegel is nu weer iets leger, de kinderen die in de spiegel kijken zien steeds meer van zichzelf.

Vraag aan de kinderen of ze wel eens hebben meegemaakt dat ze verklikt of verraden werden door andere kinderen in de klas of thuis? Hoe voelde dat? Waarom doen mensen dat eigenlijk, iemand verklikken of verraden? Praat hier rustig even op door. Houd ook ruimte voor de notie dat ‘verklikken’ soms nuttig is, als je het welzijn van de ander op het oog hebt. Bijvoorbeeld naar de leerkracht gaan als een kind een ander kind aan het pesten is. Maar als je hoopt dat iemand dan straf krijgt….

Bid het gebed en lees het verhaal van deze zondag.