Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Sta met de kinderen stil bij het feit dat kleding iets laat zien van hoe je gezien wilt worden. Dit noemen we de ‘buitenkant’ van iemand. Vertelt je kledingkast iets over wie je bent?

Vooraf in de kerk:
Hang of plaats het overtollige kledingstuk op een zichtbare plek voor in de kerk.
Bijvoorbeeld aan een kledingrek of in een koffer.
Vraag de voorganger om het kledingstuk mee te geven aan de kinderen als zij naar hun eigen ruimte gaan.

Bij het verlaten van de kerk kan het versje ‘buitenkant-binnenkant’ worden gezegd (zie bij Extra’s). 
(Als daar geen ruimte voor is kan het ook gelezen worden bij aanvang van de kinderwoorddienst of om mee af te sluiten).

Vooraf in de eigen ruimte:
Zorg voorafgaand aan de kinderwoorddienst dat er op een paars kleed een adventskrans in het midden staat/ligt. Leg het hartje erbij (zie bij Extra’s om te downloaden).
Zorg voor een waslijn waar de poster behorende bij de zondag opgehangen kan worden (of plakband om te plakken op een deur of bord).

Omdat het opnieuw over Johannes de Doper gaan is het zinvol om ook de jute zak of de vacht van een dier bij de hand te hebben.

Opening
Neem met de kinderen plaats in een kring.
Leg of hang het overtollige kledingstuk op een centrale plaats in de ruimte of in de kring.

Steek de eerste, tweede en derde kaars van de adventskrans aan.
De derde Advent kunnen de eerste drie coupletten gezongen of voorgelezen worden van het adventsliedje ‘Gouden vlam’ (zie bij Extra’s)

kleding met prijskaartjeInformeer bij de kinderen of ze kleren in de kast hebben die ze eigenlijk nooit aan trekken. Hoe komt dat? Hebben ze te veel, is niet alles mooi genoeg, liggen er kleren in hun kast die ze te klein of te groot zijn? Zijn er ook kleren die ze graag zouden hebben, maar die ze nu niet hebben? Hoe komt dat? Ongetwijfeld zijn er verschillen tussen de kinderen. Waak erover dat poster 3e advent modernmens met veel kleren keinniemand zich ongemakkelijk voelt in dit gesprek.

Hoeveel jassen heeft een mens eigenlijk nodig? Of hoeveel broeken? Hoeveel schoenen, hoeveel truien? Laat de kinderen hier goed over doordenken. Wat is ‘nodig’ hebben precies. Hoe komt het dat mensen hierin verschillen? Heeft het ook nadelen als je te veel hebt? Een kleine discussie hierover kan geen kwaad, zolang het vriendelijk en respectvol blijft.

Neem dan de jute zak / vacht van Johannes de Doper van vorige week erbij. Johannes de Doper was een profeet die wilde dat mensen een nieuw begin gingen maken. En de mensen vroegen hem: “Maar hoe dan?” We zullen horen wat Johannes de Doper daarover zei.

Bid dan het gebed en lees de navertelling.