Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Palmzondag jaar C

Intocht in Jeruzalem

Gesprek met de kinderen

Gesprek met de kinderen
U kunt er voor kiezen om het gesprek te laten gaan over de betekenis van de palmpaasstok en de link te leggen met het intochtverhaal en het lijdensverhaal. De informatie over de betekenis van de onderdelen van de palmpaasstok vindt u bij Extra's.
Leg per onderdeel uit wat de betekenis is en vraag aan de kinderen of ze weten bij welk deel van het verhaal het hoort. Niet alle onderdelen zitten al in het verhaal dat verteld is. Het geeft u de mogelijkheid om de kinderen wat meer te vertellen over hoe het verder gaat met Jezus. Probeer er achter te komen wat de kinderen zelf al weten!

tafel met kan en bordjesU kunt in het gesprek met de kinderen het accent leggen op het Laatste Avondmaal. Ga rondom de tafel zitten met het brood en de 'wijn'. Praat met de kinderen over de handeling van het breken van brood en drinken van de wijn, en de betekenis die er door Jezus aan gegeven wordt. Hoe ervaren de kinderen dit? In de kerk wordt deze maaltijd altijd gevierd. Weten zij wanneer? Leggen zij de link met de eucharistie? Wellicht zijn er al kinderen bij die de eerste communie hebben gedaan. Hoe vonden ze dat? Kunnen ze daar over vertellen?


In het breken van het brood denken wij aan Jezus. Hebben de kinderen zelf ook dingen waarbij ze, wanneer ze die zien, ruiken of voelen, aan iemand moeten denken? Laat ze met voorbeelden komen.
Afhankelijk van de tijd en aandacht kan er ook gepraat worden over het verraad van Judas en Petrus. In vriendschap tussen kinderen gebeuren ook dingen die hen verdriet doen.

 

Artikelen in dit thema Palmzondag jaar C