Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Vijfentwintigste zondag door het jaar C

Slim of eerlijk omgaan met geld?

zondag 22 september 2019

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Het is een ingewikkeld probleem dat geschetst wordt in Lucas 16, daarom is het goed wanneer u zich vandaag richt op een deel van de lezing. Het eerste deel (Lucas 16,1-9) vormt een samenhangend geheel. In het naspelen van deze situatie kunt u na gaan hoe de kinderen reageren op de inhoud van deze parabel.

Geef ieder kind evenveel (10) knikkers. Zelf speelt u in deze kinderwoorddienst de dienaar van de rijke heer; de kinderen zijn de mensen met de schulden. Zij moeten aan u, als dienaar van de rijke heer, het geleende geld terugbetalen.
Als ze van u minder hoeven terug te betalen wat gebeurt er dan?
Speel de situatie uit.
Laat de kinderen u de hoeveelheid geld geven die u noemt: het ene kind betaalt 5 knikkers van de 10 die hij schuldig is aan de heer. Een ander betaalt 8 van de 10 knikkers die hij schuldig is terug, enzovoort.
Vraag aan de kinderen wat ze er van vinden.

Vraag daarna aan de kinderen wat ze zouden doen met de knikkers (het geld) die ze nog over hebben. Waar zouden ze het voor gebruiken? Wat kun je allemaal doen met geld? Sparen, weggeven of misschien gebruiken om een leuk speelgoed of een leuke game van te kopen. Of, of ....
Kijk of er een gesprek op gang kan komen over waar het geld dat niet terug betaald hoefde te worden door de schuldenaars uiteindelijk aan besteed zal worden.
Wanneer u de situatie naspeelt met chocolademunten, dan kunt u de kinderen echt laten houden wat ze niet hoeven terug te betalen. Dan speelt het onderwerp 'eerlijkheid' nog meer een rol. De één mag meer houden dan de ander... hoe lossen ze dat op?

Met wat oudere kinderen kunt u ook nadenken over de vraag: Als de schuldenaar heel arm is en de heer heel rijk, is het dan ook erg dat de heer maar een deel van het geld terugkrijgt? Maakt het uit of het om veel of weinig geld gaat? Maakt het uit of het om een rijke of een niet zo rijke heer gaat, en om een arme of niet zo arme schuldenaar?

geld munten

Kom aan het eind van het gesprek nog even terug op het gedicht dat u voorgelezen heeft bij de opening. Goed omgaan met geld is belangrijk. Goed omgaan met mensen ook. Vraag de kinderen wat ze van de dienaar vinden: hij was wel slim, maar was hij ook eerlijk?
Jezus heeft wel bewondering voor de dienaar die slim is. Maar Hij heeft respect voor iemand die betrouwbaar is.

Tot slot kunt u met de kinderen nog nadenken over geld nemen van de rijken om aan de armen te geven. Een bekend voorbeeld is het verhaal van Robin Hood. U vindt dit verhaal bij de Extra’s.

Artikelen in dit thema Vijfentwintigste zondag door het jaar C