Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

1e zondag van de Veertigdagentijd jaar A 2020

Beslissingen

zondag 1 maart 2020

Opening

De kinderwoorddienst gaat beginnen. Hier is informatie te vinden over de aankleding van de ruimte, de beginopstelling en hoe de overgang gemaakt kan worden tussen de viering in de kerk en de samenkomst in de kinderwoorddienst. 

Dat kan een klein ritueel zijn, een symbool of een kijktafel die van te voren neergezet wordt. Het thema van de bijeenkomst zal hier al aangeduid worden.

Een gast in ons midden: de Psalmendichter

In de kerk
In de kerk wacht een gast de kinderen op. Het is een Psalmendichter die zich plechtig voorstelt:
 
"Beste jongens, meisjes, dames en heren. Ik ben een Psalmendichter. Ik ben verheugd dat ik hier in deze kerk mijn gedichten met de kinderen mag delen. Ik schrijf over mijn leven. Alle emoties die het leven mij geeft vertrouw ik toe aan God. Ik maak er dichterlijke liederen van en schrijf ze op om ze nooit te vergeten. Ik wil ze graag met de kinderen delen…gaan jullie mee?" 

Zing bij of voor het vertrek van de kinderen naar hun eigen kinderwoorddienst het liedje Ga je mee? dat u vindt bij de Extra's.

(Voor de aankleding en attibuten van de Psalmendichter kijkt u bij de Extra's.)

Elke zondag downloadt u de Psalm van de dag (vandaag Psalm 51) bij het kopje Extra's.

In eigen ruimte
Nodig:
• Mandje
• Paarse doek
• Kaars
• 40 steentjes

In de eigenruimte aangekomen neemt de Psalmendichter samen met de kinderen plaats in een kring. Heet de kinderen welkom op deze eerste zondag van de Veertigdagentijd. Heet de Psalmendichter ook welkom. De kinderen kunnen zich aan hem voorstellen. 

Haal uit een mandje een paarse doek en een kaars. Leg de doek op de grond of op een tafel. Zet de kaars erop.  
Vertel dat op Aswoensdag (vier dagen geleden) de Veertigdagentijd is begonnen. Dit is een tijd van voorbereiding en verwachting. In kerk is daarom de liturgische kleur paars. 
We zijn vier dagen op weg. Pak daarom vier steentjes uit het mandje en leg deze bij de kaars.  Steek de kaars aan en maak het kruisteken. Bid het begingebed.

Vertel de dichter dat u nieuwsgierig bent of de kinderen wel eens hebben gehoord van een Psalm of een Psalmendichter? 
Laat de kinderen vertellen wat zij zich erbij voorstellen nu ze de psalmen dichter zien. Vraag daarna aan de Psalmendichter uit te leggen wat hij of zij doet. 

"Ik ben een Psalmendichter. Dat ben ik niet altijd geweest, hoor. Eigenlijk werd ik dat pas na een heel vervelende tijd, waar ik liever niet over praat. Maar omdat jullie het zijn….
Ooit, heel lang geleden heb ik iets heel slechts gedaan. In het geheim. Niemand wist ervan. Alleen ikzelf. Toch had ik het gevoel dat je het aan alle kanten aan me kon zien. Ik voelde me zo waardeloos. Het liefst zou ik weg kruipen, voor altijd onder de grond. Ik dacht de hele dag aan wat ik had gedaan. Maar er was niemand met wie ik erover kon praten. Wat was ik alleen! Wat was ik ongelukkig! En toen ineens, dacht ik aan God. Ik had gehoord dat God alles weet van ons. God wist dus ook wat ik gedaan had. En er kwam een soort refreintje in mijn hoofd.’ God vergeef me, God het spijt me, ik was fout, heel erg fout.’ 
Dat dacht ik de hele dag. En het werd een soort liedje. Mijn Psalm. 
Ik deel hem jullie uit*. Het is een melodie die je wel kent… Zing maar mee…"

De tekst van dit Psamenliedje vindt u bij de Extra's onder de titel Spijt.
Indien er een beamer beschikbaar is kunt u er ook voor kiezen de tekst via de beamer te projecteren.

"Nou wat vinden jullie ervan? Hoe langer ik nadacht hoe meer woorden kwamen er naar boven voor mijn psalm. Hij kwam zelfs in een boek met 150 psalmen en dat boek kwam weer in de bijbel. Deze psalm kreeg als nummer, nummer 51." 

 

 

Artikelen in dit thema 1e zondag van de Veertigdagentijd jaar A 2020