Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Vierde zondag door het jaar A

Geluk

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

In de Bergrede geeft Jezus wijze lessen hoe mensen moeten leven. Jezus vertelt hier aan zijn leerlingen wat de kern is van leven als zijn leerling. Dit doet hij op een berg, in alle rust.
Vraag de kinderen even hun ogen te sluiten en in hun gedachten een beeld op te roepen van een rustige plek. Neem een minuut stilte om tot rust te komen.

gelukBegin dan het gesprek me de kinderen. Begin met de vraag: Wanneer heb jij geluk?
Bedenk met elkaar eens wat voorbeelden wanneer je van geluk kan spreken.
(Een suggestie voor jonge kinderen is om te kijken in het boek: Klein mannetje vindt geluk van Max Veldhuijs. een filmpje hiervan vindt u bij de Extra's)

Vinden de kinderen de dingen die Jezus opnoemt ook geluk? Hij zegt bijvoorbeeld: Gelukkig zijn verdrietige mensen, zij zullen getroost worden. 
Probeer of u de kinderen kunt laten ontdekken dat Jezus misschien een ander idee heeft over geluk dan zij zelf, maar dat als je goed naar Jezus woorden kijkt Hij wel gelijk heeft. Hoe fijn is het niet om getroost te worden... Of in Gods Koninkrijk te komen, God te mogen zien, in de hemel te komen.

Neem het hoefijzer er weer bij.
Kennen de kinderen voorwerpen of gebruiken die geluk brengen? (denk aan een klavertje vier of een lieveheersbeestje!)

Vertel de kinderen over het hoefijzer als symbool voor geluk.
Het hoefijzer als geluksbrenger wordt meestal toegeschreven aan Sint Dunstan, de heilige van de smeden. Mensen hingen het voor hun deuren, en hoopten dat het hun geluk zou brengen.

Geluk hebben en houden
hoefijzersNeem de afbeelding van een hoefijzer erbij en bespreek met de kinderen wat er met geluk gebeurt als je uiteinden naar boven houdt; wat betekent dat voor het geluk?
Wat gebeurt er met geluk als je de uiteinden naar beneden houdt?
Wat zou de voorkeur van de kinderen hebben en waarom?

Achtergrond informatie:
Volgens sommige tradities moet je het hoefijzer met de uiteinden naar boven hangen, op deze manier zou het geluk niet kunnen ontsnappen.
Andere culturen geloven dan weer dat je het hoefijzer met de punten naar beneden moet hangen, het geluk zou dan de woningkamer (of een andere ruimte) in gestuurd worden.

Zing tot slot het liedje Geluk, geluk geluk. Of laat elk kind een hoefijzerafbeeling versieren (Zie Extra's). 

Artikelen in dit thema Vierde zondag door het jaar A