Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

5e zondag van de Veertigdagentijd jaar A 2017

Wat is dood?

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Lazarus was dood. Hoe was hij dood volgens de kinderen? Was hij niet meer ademend, was hij morsdood, was hij schijndood, wat denken zij ervan? (Ga niet met de kinderen op zoek naar het enige ware antwoord, want dat is er niet.)
Welke argumenten hebben ze voor hun keuze, uit het verhaal, maar wellicht ook uit hun eigen ervaringen? Bespreek met de kinderen:
Als Lazarus niet meer ademend was, wat heeft Jezus dan gedaan?
Als Lazarus schijndood was, wat heeft Jezus dan gedaan?
Als Lazarus morsdood was, wat heeft Jezus dan gedaan?
Als Lazarus sociaal dood was etc...
In alle gevallen heeft Jezus iets bijzonders gedaan. Wat betekent dat voor ons?

gelukstenenLaat de kinderen daarna hun eigen ervaringen met de verschillende vormen van dood vertellen.

Wat zouden zij graag in een paar woorden tegen een geliefde dode zeggen? Praat daarover en laat de kinderen die tekst op een gladde steen schrijven met stiften. Als u een paar kleurenstiften of krijt hebt, kunnen ze de steen ook verder versieren.

Artikelen in dit thema 5e zondag van de Veertigdagentijd jaar A 2017