Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Achttiende zondag door het jaar A

Samen delen 

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Na het lezen van het bijbelverhaal gaan de kinderen ook delen. In het midden van de kring of op tafel staat de zak met broden en visjes. De broodjes en visjes zijn bij de opening aan één van de kinderen gegeven. Begin het gesprek met hem of haar. Mag de zak open, laat eens zien? Is zij/hij blij met het lunchpakketje? Hoe voelt het om heel veel te hebben, terwijl anderen hier vanmorgen niets hebben? Hopelijk is hij of zij na het horen van het Evangelie maar al te bereid om met de anderen te delen. Vraag dan waarom hij of zij dat zou doen. Wil hij/zij het niet liever allemaal zelf houden?

Als het kind dat het lunchpakket gekregen heeft bereid is om uit te delen, laat hem of haar aan elk kind een vis of een broodje geven. Vertel de kinderen van te voren dat ze elkaar bij het geven en ontvangen ook aan moeten kijken. 

Praat daarna met de kinderen over dit delen. Door elkaar aan te kijken zie je met wie je deelt. Dan ben je pas echt aan het delen. Probeer met de kinderen te praten over wat het betekent dat iedereen mee mag delen. Stel vragen als: Hoe vond je het dat er gedeeld werd? (vanzelfsprekend, of juist bijzonder) Hoe zou je het gevonden hebben als je niets had gekregen? Misschien kennen ze situaties of mensen die niet mee mogen delen? 

Ga even terug naar het verhaal: Jezus nam de vijf broden en twee vissen, zegende ze, en brak ze en liet ze aan de menigte uitdelen. En het was genoeg voor de grote groep mensen.
Dit is een prachtig voorbeeld van hoe Jezus uitdeelt om ervoor zorgen dat iedereen genoeg heeft.
Jezus geeft zichzelf helemaal. Hij is helemaal gericht op waar Hij mee bezig is. Hij is met zijn aandacht bij zijn leerlingen en de vele andere mensen wanneer ze samen eten van het brood en de vissen.

wonderbare spijziging

Denk met de kinderen na over wat Jezus zou willen uitleggen aan zijn leerlingen, (die het eerst helemaal niet zagen zitten) maar ook aan alle mensen die daar waren? 
Iedereen heeft genoeg. Maar het gaat er om dat ook iedereen die aanschuift welkom is, precies zoals hij of zij is.
Vertel de kinderen dat Jezus wilde dat iedereen zich welkom voelde. Elke mens telt mee, en is het waard om wat je hebt mee te delen.

Kom tot slot nog even terug op het delen van de broden en de vissen met de groep. Stel de vraag: Zou je als jij alleen iets had ook gedeeld hebben? Wat is leuker, delen of ontvangen, en waarom?

Met wat oudere kinderen kunt u ook nog de link naar de eucharistie leggen: Jezus geeft zichzelf in het brood aan ons, en doordat wij allemaal meedelen zijn we met Hem en elkaar verbonden. 

 

 

Artikelen in dit thema Achttiende zondag door het jaar A