Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Derde zondag door het jaar B

Jezus roept zijn leerlingen

zondag 24 januari 2021

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Jezus was een visser, maar geen gewone visser. Hij was een visser van mensen. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Geef de kinderen even tijd om daar over na te denken en met ideeën te komen.
Mochten de kinderen geen ideeën hebben leg dan uit dat Jezus zo veel mogelijk mensen om zich heen verzamelde; Hij probeerde ze te laten zien dat je Hem kon volgen.
Hij sloot ze dus niet op en Hij ging ze natuurlijk ook niet opeten, zoals wij met een lekker visje doen. Jezus overtuigde mensen van zijn Blijde Boodschap en liet ze de weg zien die God voor ons bedoeld heeft.

hengel clipartNeem nu een emmer en hengel. Bij de Extra’s staat hoe u een hengel kunt maken, maar u kunt ook een echte hengel gebruiken. Vertel dat u als volgeling van Jezus ook geroepen bent om een visser van mensen te zijn. Vraag aan de kinderen of ze kunnen bedenken wat je mee moet nemen in je emmer als je gaat mensen-vissen.

Oudere kinderen kunt u op gang helpen met wat voorbeelden. Vraag de kinderen bijvoorbeeld of het mensen-vissen zou lukken met een boek van Jip en Janneke of dat je beter iets anders mee kan nemen.
Zouden leuke liedjes helpen? Of een goed humeur?
Dingen die niet tastbaar zijn kunt u ze laten opschrijven en in de emmer laten doen; dingen die wel tastbaar zijn kunt u ze in zijn geheel in de emmer laten doen, als u ze bij de hand hebt.

Bij jongere kinderen kunt u het beter bij tastbare items houden die u op tafel legt. Die kunnen de kinderen dan in de emmer doen. Leg bijvoorbeeld bijbels, liedboekjes, een rozenkrans, een kaars, een kruis of een Mariabeeldje neer tussen gewone boekjes, speelgoed, wat pennen en papier of eten.
Het zou kunnen dat kinderen ook met pennen of eten aan komen. Dat is niet perse fout, uiteindelijk kun je heel veel gebruiken als je Gods Blijde Boodschap wilt rondvertellen. Laat het ze dan in elk geval uitleggen. Ze komen wellicht op hele originele ideeën om het Evangelie te verkondigen.
Als de emmer redelijk gevuld is of er zijn geen plannetjes meer te bedenken, ga dan verder met het knutselen van de hengel.

Artikelen in dit thema Derde zondag door het jaar B