Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Elfde zondag door het jaar B

Verborgen in de aarde

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Het gaat in onze lezing over het groeien, zonder dat wij er iets aan doen. Wij mogen wachten en moeten geduld hebben totdat het gegroeid is.

Vraag de kinderen: “Als jij iets in je hoofd hebt, moet het dan gelijk gebeuren? Of kan jij ook best wel even wachten als dat nodig is?” Vertel dat het daar  vandaag over gaat. 
zaadjeVraag dan aan de kinderen of zij wel eens iets gezaaid hebben. Laat de kinderen hun eigen ervaringen vertellen en vraag of zij net als de boer geduldig gewacht hebben op het zaad dat ontkiemde. Of gingen zij elke dag kijken of er al iets boven de grond kwam?

In dit verhaal doet de boer niet zo veel; hij heeft geduld totdat het zaad ontkiemd is en hij het graan kan oogsten.
Vraag aan de kinderen of zij net als de boer ook heel veel geduld hebben. Bespreek met elkaar situaties waarin de kinderen wel of juist geen geduld hebben. Wanneer is het gemakkelijk om geduld te hebben?
In welke situaties is het moeilijk?
Kennen ze iemand die veel geduld heeft?
Kennen ze iemand die weinig geduld heeft? 

 

Maak tot slot met elkaar een test over wachten en geduld hebben. geduld2
Hieronder staan wat voorbeeldvragen. Bedenk er van te voren nog meer.

1. Als jij zakgeld zou krijgen van je ouders, wat doe je er dan mee?

o Gelijk uitgeven
o Sparen voor iets groots
o Een week wachten en dan uitgeven

2. Je vraagt een pen aan iemand naast je in de klas. Maar die reageert niet. Wat doe je?

o Ik vraag het aan iemand anders
o Ik pak hem zelf wel
o Anders nl….

3. Jij bent morgen jarig. Normaal krijg jij je cadeaus altijd voor schooltijd, alleen dit keer vragen je ouders om te wachten tot je weer thuiskomt. Hoe reageer jij?

o Prima hoor, kan wel wachten
o Doe maar vast vandaag dan
o Ach, dat er aandacht voor is, is belangrijker dan het tijdstip

4. Je moet een fles water vullen uit de traagste kraan, wat ga je doen?

o ik ga het gewoon niet doen.
o ik wacht rustig tot hij is gevuld
o ik doe het niet en geef het aan iemand anders om te doen

5. Wanneer jij iets moet zaaien, wat kies je dan?

o Tuinkers – komt lekker snel op
o Groente die ik graag lust – maakt niet uit hoe lang het moet groeien
o Zonnebloemen – die worden lekker groot

Wanneer de kinderen de test gemaakt hebben, laat ze dan voor zichzelf of voor elkaar bepalen hoe geduldig ze eigenlijk zijn. Geef bijvoorbeeld alle geduldige antwoorden 3 punten, alle ongeduldige antwoorden 1 punt en alle andere antwoorden 2 punten. Wie heeft in de groep het meeste geduld?

 

getekende afbeelding afkomstig van Het Deugdenspel. Zie www.deugdenkaarten.nl

Artikelen in dit thema Elfde zondag door het jaar B