Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Twaalfde zondag door het jaar B

Vertrouwen in de storm

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

bootjesPak het papieren bootje uit de opening erbij. Vraag de kinderen nog even wie zijn liefste bezit in zo'n bootje mee durfde te geven. Als het bootje omgeslagen is bij het blazen, waren de kinderen vast blij dat ze niet echt hun spullen erin gelegd hadden. Maar ze waren van tevoren misschien optimistisch. Vraag of er ook een moment was dat ze de moed verloren. 

Als het eng of gevaarlijk is, dan wordt het moeillijker om te blijven vertrouwen. Kunnen de kinderen daar voorbeelden van geven? (Denk aan sport, iets moeilijks doen voor school, of misschien hebben ze wel iets meegemaakt wat ze heel erg eng vonden zoals onweer, of zelfs een storm.)

-Vraag hoe het voelde toen ze er midden in zaten? 
-Was er iemand die helpen kon? Wie was dat? (Waarschijnlijk was dit een ouder, of een andere volwassene. Misschien had een van de kinderen er ook wel aan gedacht dat God ook zou kunnen helpen; als je bang bent kun je immers bidden, en vragen of God voor  je wil zorgen)
-Hopelijk is het goed afgelopen. Wat voelden ze toen? (Opluchting of blijdschap)

Ga even terug naar het bijbelverhaal:

- Jezus verwijt de leerlingen dat ze niet genoeg geloof hadden. Wat vinden ze daarvan? 
- Als je gelooft, ben je dan nooit bang?
- Wat betekent het dat je vertrouwen hebt? Gaat er dan nooit iets fout?
Probeer de kinderen te laten ontdekken dat er natuurlijk wel dingen zijn die niet goed kunnen gaan, maar dat je met God aan je zijde die dingen aankunt. Dan weet je dat er Iemand is die op je let en voor je zorgt. En die je altijd om hulp kunt vragen, zoals de leerlingen dat met Jezus deden.

Bedenk tot slot samen hoe je zou kunnen merken dat God op je let en voor je zorgt.

De jongste kinderen
Voor de jongste kinderen is het gesprek misschien wat moeilijk. U kunt het verhaal ook met elkaar uitbeelden.

Nodig:
• tape of schildersafplakband
• een ventilator
• crepepapierstroken.

storm op het meer 4Vooraf maakt u de crepepapierstroken vast aan de ventilator. Maak met tape de vorm van een boot op de grond. Zet de ventilator voor de punt van de boot.

Ga met de kinderen aan boord en ga op de grond zitten. Vertel dat er overal om de boot heen water is. Zet de ventilator zacht aan, en ga een beetje heen en weer schommelen op de grond. 

Vertel dat het steeds harder gaat waaien. Zet de ventilator hoog en ga steeds harder 'schommelen' in de boot. 

Dan speelt een van de leiding voor Jezus en zegt: "Wind ga liggen!" De ventilator gaat op laag, en het schommelen houdt op. 

Daarna vraagt u aan de kinderen wat ze beleefd hebben. Wees niet verbaasd als de kinderen u vertellen dat ze het best wel eng vonden. Besteed ook aandacht aan de opluchting toen het voorbij was. 

Sluit af door te vertellen dat ze gemerkt hebben dat het goed kwam. Een volgende keer hoeven ze dus niet bang te zijn, maar kunnen ze vertrouwen hebben. 
En vertel over God die samen met hun ouders voor ze zorgt.

 

 

 

Artikelen in dit thema Twaalfde zondag door het jaar B