Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Zesentwintigste zondag door het jaar B

Wie hoort erbij?

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Puzzelen: Goede en kwade zaken

Nodig:

  • gekleurde en zwart-wit afbeeldingen

De opdracht kunt u vooraf thuis voorbereiden.
Zoek in tijdschriften foto’s en platen in kleur met voorbeelden van het goede: lachende mensen, feesten, natuur, overvloed. Of zoek dit op internet.
Zoek ook bijvoorbeeld uit kranten of van Internet zwart-wit-afbeeldingen van het slechte en het kwade: honger, vervuiling, verdriet, ziekte, armoede, onrecht, enzovoorts.

Leg een ‘mooie’ en ‘slechte’ afbeelding op elkaar en maak ze aan de vier hoeken vast met een stevige paperclip. Draai de twee afbeeldingen (nog steeds aan elkaar) om en breng op de achterzijde van de afbeelding het patroon van puzzelstukken aan met een potlood. Niet te moeilijk, hooguit 12 stukken. Houd de vellen op elkaar en knip de puzzelstukken uit. Begin in het midden, zodat de vellen met de paperclips zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Haal aan het eind voorzichtig de paperclips eraf. 
Zo heeft u puzzelstukken voor twee legpuzzels.

Opdracht

Hussel alle stukken door elkaar en laat de kinderen de twee legpuzzels maken, waarbij de slechte en mooie stukken door elkaar heen komen te zitten. Laat de kinderen ernaar kijken, ervaren en vertellen wat zij zien. 

 

Gebruik 1 groot puzzelstuk voor alle stukjes, of vergroot het puzzelstukjesblad voor allemaal verschillende stukjes.

puzzelstukpuzzelblad

 

 

 

 

 

 

 

Artikelen in dit thema Zesentwintigste zondag door het jaar B