Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Zesentwintigste zondag door het jaar B

Wie hoort erbij?

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Vraag aan de kinderen: Wat denk je dat Johannes dacht toen Jezus zei: ‘Iedereen hoort erbij’? Was hij verbaasd, vond hij het mooi, of juist niet?
Misschien oppert een van de kinderen dat hij zicht terechtgewezen of afgewezen voelt. Hij wees zelf ook iemand af die goede dingen deed. Ga daarover door met de kinderen:
Heb jij je ook wel eens afgewezen gevoeld? Dat je dacht iets goed te hebben gedaan en dat iemand jou zei dat je niet het juiste had gedaan?
Wat heb je daarvan geleerd? Hoe heeft jou dat gevormd? Als je dit weer mee zou maken, wat zou je dan doen? Zou je dingen dan anders doen?
Wat kunnen we hier vandaag van de woorden van Jezus leren?

Praat daarna met de kinderen door over de goede dingen die gedaan worden in de naam van God. “Iemand die water aan je geeft, omdat je bij Mij hoort, krijgt zeker een beloning”, zegt Jezus.
Vraag aan de kinderen, hoe hoe het was om een beker water in je hand te hebben tijdens het verhaal. Wat heeft deze beker water met het verhaal te maken en wat zegt deze beker je nu? De kinderen hebben deze beker gekregen van iemand. Waarderen ze dat? Wat zou die beker duidelijk willen maken?
(In het Evangelie zegt Jezus dat als iemand een beker water geeft aan iemand die bij Hem hoort, hij dan een beloning van God zal krijgen.)

high fivePraat met de kinderen eens door over beloningen. Je kunt als beloning een cadeautje krijgen, maar er zijn ook andere manieren. Krijgen zij wel eens zo’n andere beloning, een complimentje als zij iets goed gedaan hebben; een aai over hun bol, een kus van hun moeder of vader, een hi-5 van een vriend?
Welke soorten beloning kennen zij en welke beloning geven zij zelf wel eens. Zeggen zij het wel eens tegen vrienden als zij iets goeds gedaan hebben? En wat zeggen ze dan?
Schrijf met de kinderen op kaartjes allerlei gratis vormen van belonen.

buitengeslotenVraag daarna aan de kinderen: Wat betekent het voor jou om erbij te horen of er niet bij te horen? Hebben zij wel eens ervaren dat zijzelf ergens niet bij hoorden?
Kennen ze voorbeelden van mensen of kinderen die ergens niet bij horen?
Laat de kinderen daarna dingen noemen die zij leuk vinden en andere kinderen kunnen dan zeggen; daar wil ik wel bij horen of niet bij horen. Bedenk met elkaar een aantal voorbeelden:
- Hoor je wel-of-niet bij de kinderen die van hagelslag houden.
- Hoor je wel-of-niet bij de club die van lezen houden?
Laat iedereen aan bod komen. Bedenk dan ook met elkaar verschillende dingen waar iedereen bij hoort.
- Alle kinderen gaan naar school,
- iedereen hoort bij de kerk, of misschien wel niet?

De leerlingen van Jezus vertrouwen andere mensen niet, wanneer ze niet tot Jezus’ leerlingen behoren. Jezus zegt: “Als je niet tegen ons bent, ben je voor ons.” Hij bedoelt: het maakt niet uit of je wel lid bent van de club, als je maar met ons samen wilt werken aan het Rijk van God, Gods Nieuwe Wereld.

Laat de kinderen tot slot zelf een tekst bedenken, op basis van wat er besproken is, die zij op een tegeltje willen zetten.
Zie hiervoor de Extra’s.

Artikelen in dit thema Zesentwintigste zondag door het jaar B