Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Zevende zondag van Pasen jaar A

Liefde tussen God, zijn Zoon en de mensen

zondag 24 mei 2020

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Standbeelden

uitbeelden 3Standbeeldenspel A.

Ontwikkelingsgebied: Emotioneel
Doelstelling: Het uitdrukken van emoties verbeteren, verschillende emoties verkennen en benoemen, zelfvertrouwen ontwikkelen
Duur van het spel: 10 minuten

Nodig:
lijst met verschillende emoties, zoals blij, super gelukkig, triest, ziek, boos, lief, bang, verbaasd, teleurgesteld, verrast, gemeen of verdacht, zenuwachtig en gestrest, ‘stoer’, sterk, ‘wie doet mij wat!’, ‘ik ben de baas’, ik ben belangrijk, ‘ik ben de winnaar’. U mag zelf andere bedenken. Eventueel zachte achtergrondmuziek.

Alle kinderen wandelen op hetzelfde ritme rond in het spelgebied. Als u een teken geeft, moeten ze de gevraagde emotie aannemen. Ze staan stil en beelden de emotie uit. Ze moeten ongeveer een halve minuut in deze positie blijven staan (iets korter voor jongere kinderen).

U kunt kort reageren of een of twee kinderen: klopt het, wat u ziet met wat ze moeten uitbeelden? Vraag hen, hoe het voelt om ‘zo’ te zijn?

U geeft opnieuw een teken en iedereen mag weer gewoon rondlopen. Als u de kinderen twee of drie kaartjes hebt gegeven met een emotie, kunt u het spel enkele keren herhalen.

Aanwijzingen
De deelnemers mogen niet te veel nadenken over de emotie. Eenmaal het teken gegeven, moeten ze in enkele seconden lichamelijk de emotie uitdrukken. Zorg voor spontaniteit! De eerst gekozen expressie zal de juiste zijn. De kinderen moeten vertrouwen hebben in hun acties en hun eigen visie op de standbeelden en hun emoties laten zien.

Deze beschrijving van het spel komt van https://nl.scoutwiki.org/De_standbeelden
Een uitgebreidere beschrijving is te vinden op: http://www.samenspelopdebso.nl/activiteitenboek/activiteit/68/stopdans/

uitbeelden 4Standbeeldenspel B.

Met deze variant is het wellicht mogelijk het spel meer toe te snijden op het thema ‘verheerlijken’. Kies daarom emoties / woorden die daarmee te maken hebben.

Speluitleg
Alle kinderen vormen een cirkel en worden geblinddoekt. Een niet-geblinddoekte vrijwilliger neemt een bepaalde houding aan en blijft onbeweeglijk staan. Hij is een standbeeld geworden.

U als spelleider beschrijft nu zo nauwkeurig mogelijk de houding van het levend standbeeld. Hij/zij doet dit heel gelijkmatig, zodat de geblinddoekte spelers zelf het standbeeld proberen na te bootsen. Wanneer alle spelers standbeelden zijn geworden, mogen de blinddoeken af en kan iedereen nagaan of zijn houding klopt met het oorspronkelijke standbeeld.

https://www.spelensite.be/spel/levende-standbeelden

 

Artikelen in dit thema Zevende zondag van Pasen jaar A