Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Achttiende zondag door het jaar B

Jezus als brood voor het leven

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Voor het gesprek met de kinderen heeft u de kartonnen bordjes nodig, die u van te voren heeft klaargelegd. Hierbij gebruiken de kinderen stiften, waarmee ze goed op de bordjes kunnen schrijven en tekenen.

boterhamU geeft ieder kind een kartonnen picknick-bordje. Vertel bij de kale boterham en uw favoriete beleg (die bij de kaars op de tafel staan) wat u het liefst op brood eet. Laat daarna de kinderen vertellen wat zij het liefst op hun brood eten, en vraag hen of ze dat aan de linkerkant van het kartonnen bordje willen schrijven. (bij de jongere kinderen kunt u het bord in tweeën delen; zij kunnen ook tekenen in plaats van schrijven.)

Bespreek met de kinderen wie voor hun brood, en dat lekkere beleg, zorgen.
Vraag dan aan de kinderen of deze mensen die voor hen zorgen alleen maar brood en beleg aan hen geven. Of krijgen ze ook nog iets anders? Zijn er nog andere dingen die ze, behalve brood en ander eten, ook echt nodig hebben? (Help de kinderen hierbij op weg, zodat ze loskomen van de materiële zaken. Een huis, een bed en water zijn natuurlijk ook nodig, maar daar kan je alleen maar blij mee zijn en van genieten als ….) Denk bijvoorbeeld aan: hulp, liefde, knuffels, aandacht, enzovoort).
Bedenk hierbij van te voren een paar hulpvragen, zoals: ‘Wat doet je moeder als gevallen bent?’ ‘Hoe wordt meestal naar bed gebracht?’ ‘Wat helpt jou het beste als het op school wat moeilijk is?’ Enzovoort. Dat zijn de dingen die maken dat je je fijn voelt in je leven.

Vraag dan aan de kinderen om deze niet-materiële dingen op de rechterhelft van het bordje te schrijven of te tekenen.
Vertel de kinderen dat Jezus in het bijbelverhaal ook goed voor de mensen wilde zorgen. Ook Hij wilde niet alleen brood geven, maar juist ook de andere dingen die zo belangrijk zijn.

Onderzoek daarna in een kort gesprekje samen met de kinderen wat Jezus dan nog meer aan de mensen geeft. Wat is het dat Jezus zo belangrijk vindt.
Onderstreep dit door zelf te vertellen welke belangrijke dingen Jezus u geeft, waarmee u het leven fijn vindt en merkt dat God er voor u is.

Artikelen in dit thema Achttiende zondag door het jaar B