Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Eenentwintigste zondag door het jaar B

Lef

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Jezus viel op door wat Hij de mensen vertelde en de dingen die Hij deed.
Houd met de kinderen een brainstorm over de dingen die Jezus deed en die Hij zei.
Weten zij er een aantal?
Vraag de kinderen zich te verplaatsen in de mensen die er in de tijd van Jezus bij zijn geweest. Om het dichter bij hun wereld te brengen, kunt u de kinderen laten voorstellen dat Jezus hier nu zou zijn. Dat Hij door Nederland trekt en overal lezingen houdt. Eerst was iedereen heel blij met hem en er waren allemaal uitzendingen op televisie dat Hij zo goede dingen deed. Jezus was de held van de dag. Maar vrij plotseling verandert dat. Nu is er de hele tijd op de TV dat Hij allemaal rare dingen zegt op de plekken waar Hij komt. Mensen snappen niet wat Hij zegt. De mensen gaan twijfelen aan wat Hij doet. Vraag de kinderen of zij zich zouden laten beïnvloeden door dat nieuws bij hoe ze over Hem denken. Zouden ze blijven of weggaan? Het is niet erg wat zij kiezen, maar er is wel lef voor nodig om te kiezen bij Jezus te blijven!

Jezus gedroeg zich niet zoals de meeste andere mensen. Hij viel op!
Ook nu zijn er kinderen en mensen die zich opvallender gedragen dan de meeste mensen.
Mensen die opvallen door hun gedrag kunnen bewonderd worden. Maar soms worden ze ook lastig of irritant gevonden. (een voorbeeld voor u zelf kan bijvoorbeeld Johan Derksen zijn met zijn typisch uiterlijk en uitspraken. De ene is fan, de andere zapt weg als hij in beeld is.)

pippi langkousVraag aan de kinderen of ze kinderen kennen die opvallen door wat ze zeggen of wat ze doen. Bijvoorbeeld een kind dat altijd wel een mening heeft, de hele dag door alles heen praat, altijd de aandacht trekt, of zich weinig aantrekt van wat anderen van hem vinden. Hoe kijken de kinderen daar tegen aan? Vinden ze dat grappig of juist irritant. Trekt het hun aan of stoot het hun af?

Van mensen die opvallen worden vaak films, documentaires of programma’s gemaakt. Want als je anders bent dan anderen val je wel op!
Een verzonnen verhaal over een meisje dat heel anders was dan anderen is Pippi Langkous.
U kunt een stukje Youtube laten zien van Pippi Langkous ‘Spoenk’ U vindt dit bij de Extra's.  

Praat na het bekijken van het filmpje door met de kinderen: Stel dat een kind als Pippi bij jou in de straat woont. Zou je bevriend met haar willen zijn?
Zou je bij haar blijven of juist weggaan? Praat met elkaar over welke kanten er allemaal zitten aan het omgaan met een mens die zich onderscheidt van anderen door wat hij of zij zegt en doet.

Leg tot slot de kinderen één van deze stellingen voor:

1. OM TE ZEGGEN WAT JE DENKT HEB JE LEF NODIG.
2. OM ANDERS TE ZIJN DAN ANDEREN MOET JE LEF HEBBEN.

Vinden ze deze stelling waar of niet waar? 

Geef elk kind tot slot een boekenlegger LEF die u vindt bij de Extra’s en laat deze inkleuren.

 

 

 

Artikelen in dit thema Eenentwintigste zondag door het jaar B