Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Sta met de kinderen stil bij het feit dat kleding iets laat zien van hoe je gezien wilt worden. Dit noemen we de ‘buitenkant’ van iemand.
Maar hoe zit het met de ‘binnenkant’ van iemand. Zegt je kleding iets over je binnenkant?

Vooraf in de kerk:
Hang of plaats de koningsmantel op een zichtbare plek voor in de kerk.
Bijvoorbeeld aan een kledingrek of in een koffer.
Vraag de voorganger om het kledingstuk mee te geven aan de kinderen als zij naar hun eigen ruimte gaan.

Bij het verlaten van de kerk kan het liedje ‘buitenkant-binnenkant’ worden gezongen (zie bij Extra’s). 
(Als daar geen ruimte voor is kan het ook gezongen worden bij aanvang van de kinderwoorddienst of om mee af te sluiten).

Vooraf in de eigen ruimte:
Zorg voorafgaand aan de kinderwoorddienst dat er op een paars kleed een adventskrans in het midden staat/ligt. Leg het hartje erbij (zie bij Extra’s om te downloaden).
Zorg voor een waslijn waar de poster behorende bij de zondag opgehangen kan worden (of plakband om te plakken op een deur of bord).

Opening
Neem met de kinderen plaats in een kring.
Leg of hang de koningsmantel op een centrale plaats in de ruimte of in de kring.

Steek de eerste kaars van de adventskrans aan.
De eerste Advent kan het eerste couplet gezongen of voorgelezen worden van het adventsliedje ‘Gouden vlam’ (zie bij Extra’s)

Sta met de kinderen even stil bij de koningsmantel die ze hebben meegekregen uit de kerk. Wat zien zij? Wat voor een iemand draagt dit soort kleding? Wat roept deze kleding bij hen op? Wanneer trek je zoiets als dit aan? Hoe denken ze dat iemand die zo’n mantel draagt is?

Sta met de kinderen stil bij het feit dat kleding iets laat zien van hoe je gezien wilt worden. Dit noemen we de ‘buitenkant’ van iemand.
Maar hoe zit het met de ‘binnenkant’ van iemand. Zegt je kleding iets over je binnenkant?

Pak de poster van Jezus in de koningsmantel erbij en hang deze op.
Zien zij wie de mantel aanheeft? Zou het Jezus kunnen zijn? Vinden ze zo’n mantel bij Hem passen?
Wat vinden zij een goede eigenschap van deze koning?

Pak het hartje erbij en beslis samen met de kinderen welk woord jullie op dit hartje gaan schrijven als belangrijk voor de binnenkant van een koning.
Plak dit hartje op de poster.

Bid het gebed en lees de navertelling.