Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

2e zondag van de Veertigdagentijd jaar C

De gekleurde bril: Succes heeft zijn prijs

zondag 17 maart 2019

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

In dit verhaal komen de heerlijkheid en het lijden van Jezus samen. De leerlingen zagen eerder alleen het succes van Jezus. Ze zagen Hem als de geslaagde man, de charismatische profeet. De andere kant, de prijs die zijn liefde en zijn mededogen kost, zagen ze niet. Vooral Petrus wilde alleen het geweldige van Jezus zien. Hij zag Hem door een roze bril, hij zag alleen wat hij wilde zien.

Vertel de kinderen dat ergens helemaal voorgaan, tot het uiterste gaan, niet altijd de makkelijkste weg is. Bijvoorbeeld de beste worden ergens in of beroemd worden is niet alleen maar een weg van eer en glorie. Kijk eens naar het leven van Jezus. Ergens in geloven en er helemaal voor gaan heeft ook een prijs. Voor Jezus leidde dit tot zijn dood.

Lees of vertel het verhaal over Eva:

Hoi! Mijn naam is Eva. Ik ben 15 jaar.
Toen ik 4 jaar was vonden mijn ouders al dat ik zo lenig was.
Met gemak maakte ik een split of een bruggetje. En ik was nergens bang voor.
turnen gradDat vertelde mijn moeder me allemaal. Ze zei dat ik als baby al niet stil kon liggen. Ik ben dol op bewegen en ik hou van gevaarlijke dingen doen. Ik zeurde mijn ouders aan hun hoofd dat ik op turnen wilde of op ballet. Het is turnen geworden.
Al vanaf groep 3 mocht ik met wedstrijdjes meedoen. Soms werd ik eerste. Maar ook heel vaak niet. Dan was ik echt verdrietig en vaak boos en dan riep ik dat ik wilde stoppen. Ik heb moeten leren dat verliezen erbij hoort. Misschien ben ik door zoveel te verliezen juist wel sterker geworden. Ik wilde, omdat ik vaak verloor, nog beter worden. Maar dat heeft wel moeite gekost hoor! Niet alleen mijn hoofd werd moe van al dat denken, maar ook mijn lichaam vond het echt niet altijd leuk. Een keer toen ik 11 jaar was, viel ik van de evenwichtsbalk en brak ik mijn enkel. Dat was net voor een belangrijke wedstrijd om de Nederlandse kampioenschappen voor de jeugd. Ik kon dus niet meer mee doen. Anderhalf jaar van hard trainen was voor niets geweest. Tijdens de kampioenschappen zat ik thuis voor de TV. Ik heb alleen maar zitten huilen. Daarna koste het weer acht maanden voordat ik op mijn oude niveau was. En heel eerlijk gezegd heb ik nog steeds wat pijn aan die enkel. “Dat gaat niet meer over”, zegt de dokter. Tenzij ik stop! Maar dat wil ik niet!
Mijn dag ziet er als volgt uit: ik sta om half zes op. Dan brengt mijn moeder me naar de training en train ik tot acht uur. Dan ga ik naar school. Na schooltijd ga ik weer trainen tot vijf uur. Dan ga ik eten en doe ik nog een uurtje oefeningen. Dan ga ik nog wat huiswerk maken en slapen. Zo gaat het vijf dagen per week en in het weekend heb ik vaak wedstrijden. Ik heb wel vriendinnen maar die turnen ook. Andere vriendinnen hebben is lastig. Ik heb nooit tijd voor uitstapjes of meidendingen die zij leuk vinden. Ik vind die ook wel leuk, maar mijn talent voor turnen vind ik belangrijker.
Ik moet er veel voor overhebben om bij de top te horen. En ik heb moeten leren dat verliezen erbij hoort. Maar soms win ik een medaille en dan is alles weer goed!

Ga in gesprek met de kinderen over dit verhaal. Hoever zou jij gaan? Op welk moment zou jij stoppen? Waarvoor, waarom zou je wel doorgaan?

Om iets te bereiken moet je moeite doen. Laat de kinderen vertellen waar zij moeite voor moeten doen en wat hen dat oplevert (bijvoorbeeld leren zwemmen en dan je diploma halen. Moeilijke rekensommen en dan een sticker krijgen. Een verlegen kind dat toch op iemand afstapt om te vragen of iemand komt spelen).

Vraag de kinderen terug te denken aan het evangelieverhaal. Wat moest Jezus opgeven om te werken aan het koninkrijk van God? Wanneer denk je dat Petrus door had dat Jezus zoveel moest opofferen?

Zet de roze bril van Petrus af en kijk wat er bij Petrus te zien is. Praat over wat hij nu wel ziet, en met de roze bril op niet. Petrus wilde alleen het goede zien voor Jezus. Rond Petrus zien we nu ook de lijdende Jezus, Jezus met het kruis. Dit kruis symboliseert de prijs die Jezus betaalt voor zijn inzet voor de Nieuwe Wereld.

Als je iets goed doet kun je een beloning krijgen. Net als Eva kun je een medaille verdienen. Eva weet dat er ook een andere kant van de medaille is. Iets winnen kost offers. Leg de kinderen uit dat we een medaille gaan maken waar twee kanten aanzitten.

 

 

Artikelen in dit thema 2e zondag van de Veertigdagentijd jaar C