Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Achtentwintigste zondag door het jaar C

Dankbaarheid

zondag 13 oktober 2019

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Spelletjes: Bij elkaar horen

Het is natuurlijk al te gemakkelijk om de mensen die niet naar Jezus kwamen te veroordelen. Ze toonden geen dankbaarheid.
Toch is het wel te begrijpen. Stel je voor dat je niet meer bij je familie mag komen, en je vrienden je niet meer willen zien. Doordat deze mensen genezen waren, konden ze plots weer contact opnemen met de familie, ze hoorden er weer bij.

Speel een spel over er weer bij horen.

1. Met een grotere groep: Levend memorie

Zet één kind op de gang en laat de kinderen die binnen blijven tweetallen maken. De tweetallen moeten samen een geluid uidkiezen wat ze allebei maken.
Degene die op de gang staat wordt van de gang gehaald en mag kinderen aanwijzen die dan hun geluid moeten maken. Op deze manier moet hij/zij tweetallen verzamelen tot dat iedereen zijn maatje weer heeft gevonden.

Aanpassingen:
1. U kunt kinderen geluiden laten maken die niet hetzelfde zijn maar wel bij elkaar horen, zoals dierengeluiden, autogeluiden, muziek, dingen die vallen, sportgeluiden, enz.
Of u kunt ze woorden laten zeggen die bij elkaar horen in dezelfde categorie.
2. U kunt kinderen in tweetallen hetzelfde gebaar laten maken.
3. U kunt twee kinderen tegen elkaar laten spelen, door twee kinderen op de gang te zetten en ze ieder zoveel mogelijk paren laten verzamelen. Net als met memorie kunt u de beurt laten overgaan als de tweetallen niet kloppen.

2. Met een kleinere groep: Hoe hoor ik erbij?

kinderkringZet een kind op de gang. De rest overlegt een teken. Zoals aan de neus kriebelen, een hand door je haar halen, knipogen of je tong uitsteken. Het kind dat op de gang staat komt vervolgens binnen en iedereen gaat in een cirkel om hem of haar heen staan. De kinderen willen niet dat dit nieuwe kind erbij hoort en dus doen ze hun geheimen gebaar elke keer stiekem. Wanneer het kind in het midden het gebaar door heeft gaat hij bij de andere in de cirkel staan en voert het gebaar uit. Als hij of zij het fout heeft, dan hebben de kinderen gewonnen. Wanneer het gebaar klopt dan hoort het kind er nu officieel weer bij.

Variaties:
1. Zoek iets wat je constant kunt uitvoeren, zoals de arme over elkaar, het hoofd iets naar links gekanteld, rechterbeen over het linkerbeen, mond constant iets open, enzovoort.
2. Doe meerdere gebaren om het moeilijker te maken; vaak heeft een groep meer dan één gebaartje. Wordt het lastiger als er twee verschillende gebaren door elkaar heen lopen?
3. Laat de kinderen allemaal met elkaar praten en hetzelfde stopwoordje gebruiken, pas als het stopwoordje geraden is hoort het kind van de gang er weer bij.

 

Artikelen in dit thema Achtentwintigste zondag door het jaar C