Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Dertiende zondag door het jaar C

Zet je deur open!

zondag 29 juni 2025

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek en tips rond H.H.Petrus en Paulus

Wie zijn Petrus en Paulus eigenlijk, en waarom zijn ze ook nu nog belangrijk, zelfs zo belangrijk dat ze een eigen feestdag hebben?

- Praat even met de kinderen door over de lezing: Kennen ze al die namen die er in voorkomen:

Johannes de Doper (Hij was de neef van Jezus, die de mensen over Jezus aan het vertellen was.) 
Hij komt aan zijn naam omdat hij Jezus zelf gedoopt heeft.

Elia (Hij is een profeet van lang geleden - 8 eeuwen voor Christus. De mensen in Jezus' tijd wisten: als de Messias komt, dan komt eerst Elia terug uit de hemel)

Jeremia (Hij is ook een oude profeet - 7 eeuwen voor Christus, die beloofde dat het heilige land weer hersteld zou worden in de toekomst.)

Simon Petrus Simon is een van de leerlingen van Jezus. Jezus geeft hem een nieuwe naam: Petrus, dat betekent rots. 

- Simon Petrus is de rots waarop Jezus zijn kerk zal bouwen. Wat betekent dat? Waar denk je aan bij een rots?

- Hoe lang blijft die kerk van Jezus bestaan? 

- Petrus kreeg een functie in de kerk, een functie, taak, die nu nog steeds bestaat. Weten de kinderen welke?
(Hij was de eerste paus) Na Petrus zijn er heel veel opvolgers geweest. De laaste is pas gekozen.

- Kijk of jullie met elkaar de namen van de laatste twee pausen kunnen bedenken (Franciscus en Leo XIV)
Misschien kun je de bidprentjes laten zien die de afgelopen tijd vanuit de bisschoppenconferentie in de parochie beschikbaar kwamen. Hierop staat behalve een foto wat informatie over de paus en een gebed.

petrus en paulus- Hoe kun je Petrus op plaatjes herkennen? (Hij heeft altijd een grote sleutel bij zich, de sleutel van de hemel)

- Jezus wilde zijn kerk op een stevig fundament bouwen, een rots. Iemand in wie Hij een rotsvast vertrouwen had. Maar vandaag is ook het feest van iemand anders die belangrijk voor de kerk geweest is. Dat is Paulus. Hij komt in de evangelielezing niet voor. Dat komt omdat hij geen leerling van Jezus was toe Jezus nog leefde. Hij werd pas na Jezus dood een trouwe volgeling. Hij heeft veel mensen over Jezus verteld, en maakte verre reizen om dat te doen. Daarna schreef jij de mensen die Jezus wilden volgen brieven om ze moed in te spreken. De tweede lezing van vandaag is zo'n brief. Hierin schrijft Paulus dat alles gedaan heeft wat hij kon om de mensen van Jezus te vertellen. (Lees de stukjes bijvoorbeeld uit de Samenleesbijbel)

 

Om te doen
- Bid deze week eens speciaal voor de nieuwe paus Leo XIV.

- Paulus schreef brieven om mensen nieuwe moed te geven. Schrijf eens een briefje of mooie kaart aan iemand die je op wilt beuren.

- Maak de woordzoeker, die je vindt bij de Extra's.

Gebed

Goede God,

we horen verhalen over Jezus,
van mensen die Hem goed gekend hebben. 
Maar zelfs zij wisten niet wie Hij precies was.
Toch helpen Petrus en Paulus ons
om Jezus te leren kennen.

Wie is Jezus voor ons God?
Hij wijst een weg door het leven,
zodat we gelukkige mensen kunnen worden.
Hij wijst naar vrede en liefde.
Dat is goed voor iedereen.

God, wij vragen U 
dat wij Jezus steeds beter mogen begrijpen,
en dat we door hem na te volgen, 
zoals Petrus en Paulus gedaan hebben,
steeds betere mensen worden,
die er voor elkaar zijn als dat nodig is.

Amen

 

 

 

Artikelen in dit thema Dertiende zondag door het jaar C