Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Zevende zondag door het jaar C

Ga met mensen om, zoals je wilt dat zij met jou omgaan!

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Plagen of pesten?

Een spel om het verschil tussen pesten en plagen helder te krijgen.

Zien de kinderen het als plagen, dan blijven ze zitten.
Zien de kinderen het als pesten, dan gaan ze staan.

Vier voorbeelden:pesten1

Voorbeeld 1
Tasja loopt door de gang.
Anderen beginnen te giechelen als ze voorbij loopt.
Ze heeft een briefje op haar rug met ‘Ik ben gek!’ erop.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 2
Amirs haar zit een beetje in de war. Een vriend maakt stiekem een foto.
Hij zet de foto op de klassenwhatsapp met de tekst: “Amir had tegenwind!”.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 3
Tim krijgt een berichtje:
“Als je morgen naar school komt, doe dan eerst even wat deo op. Je stinkt!”.
Hij weet niet wie dit heeft gestuurd.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 4
Er moeten teams gekozen worden met gym.
Eva blijft altijd als allerlaatste over.
Plagen of Pesten?

Laat per voorbeeld een van de kinderen uitleggen waarom hij of zij voor plagen of voor pesten gekozen heeft.
Is hetniet helemaal duidelijk leg dan uit:

Iedereen maakt weleens een grapje over een ander. En een ander houdt jou ook weleens voor de gek.
Dat is plagen. 
Plagen gebeurt niet steeds bij dezelfde persoon.
• Bij plagen ben je gelijk aan elkaar.
• Je doet het niet om iemand te kwetsen.

Iemand slaan, schoppen of duwen. Gemene dingen over iemand zeggen. Iemand buitensluiten.
Dat is geen plagen, maar pesten.
Pesten is absoluut niet grappig.
• Pesten gebeurt steeds bij dezelfde persoon. En het gebeurt vaak, soms elke dag.
• Bij pesten ben je niet gelijk aan elkaar. De pester is bijvoorbeeld sterker of met een hele groep.
• Je doet iemand expres pijn of kwetst diegene met opzet.
• Het heeft grote gevolgen voor degene die gepest wordt. Hij/zij wordt bijvoorbeeld heel onzeker, durft niet meer naar school of slaapt slecht.

Voorbeelden komen van:
https://www.tumult.nl/wp-content/uploads/2017/09/Lesbrief-Is-het-plagen-of-pesten.pdf

 

 

 

 

 

 

 

Artikelen in dit thema Zevende zondag door het jaar C