Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Doop van de Heer jaar C

Meedoen met God

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Het symbool water

Benodigdheden

- twee glazen schalen
- koolzuurhoudend bronwater
- leidingwater
- modderkleurige grond

Ter voorbereiding:troebelwater
Zet twee schalen met water klaar, maar zo dat de kinderen ze niet kunnen zien.
De ene schaal bevat het bronwater,
de andere het leidingwater waar de modder doorheen is geroerd.

Werkwijze:
Zet de twee schalen met water op een tafel temidden van de kinderen.
Vraag aan de kinderen wat ze van de schalen met water vinden:
(vies, schoon, helder, smerig, etc.)

Vraag dan: Welk water is levend en welk water is dood?
Welk water zouden ze kiezen om zich te wassen en waarom?
Welk water zou leven kunnen geven, en waarom?
Vraag door: Stel dat er geen water zou zijn, wat zou er dan met je gebeuren?

Maak tot slot de verbinding met de doop: In elk water zouden ze gedoopt willen worden en waarom? 
Vraag aan de kinderen wat water doet als je gedoopt wordt? 
Leg daarna voor de oudere kinderen de verbinding met de doop van Jezus in de Jordaan
en de doop van de kinderen in de kerk in relatie met het schone en het dode water. 
(van het doopwater zeggen we dat het levengevend water is: je gaat er goed van leven)

 

Artikelen in dit thema Doop van de Heer jaar C