Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Zevende zondag door het jaar A

Oog om oog, tand om tand?

Extra's

Hier zijn meerdere onderdelen te vinden om de kinderwoorddienst een creatief - of speels accent te geven.
Dit kunnen liedjes en gedichtjes zijn, een knutsel of een kleurplaat, een filmpje of een spel. Deze onderdelen zijn altijd te gebruiken in combinatie met de verwerking.

Bied spelletje

Speel een spelletje om de waarde van iets op het spoor te komen. Dat kan op twee manieren.

nep geld1. Met een kleine groep kinderen en genoeg tijd of de mogelijkheid de groep in twee kleine groepjes op te splitsen. (max 6 personen)
Geef de kinderen 3 papiertjes (nep geld) met daarop verschillende waardes geschreven. Bijvoorbeeld een papiertje met 5 er op, eentje met 10 en één met 15 erop. Ze hebben dan allemaal in totaal 30 euro. U Legt nu een aantal verschillende snoepjes voor uzelf neer. In totaal heeft u twee snoepjes per persoon. Schuif een snoepje naar voren en vraag aan de kinderen wat ze er voor willen bieden. Het kind dat het meeste biedt krijgt het snoepje en moet het geboden geld inleveren. Herhaal dit tot de snoepjes op zijn.

2. Met een grote groep kinderen of weinig tijd.
Geef twee kinderen ieder een briefje van 5, 10 en 15 euro (nep geld) en schrijf hun naam achter op het geld. Leg dan vier verschillende snoepjes op tafel. Ze mogen bieden op de verschillende snoepjes, door hun geld bij die snoepjes te leggen die zij graag willen kopen. Zeer waarschijnlijk bieden de kinderen verschillend op snoepjes.

Leg aan de hand van dit spel uit dat de waarde van iets voor iemand heel erg kan verschillen. Terwijl iemand al zijn geld aan dat dropje wilde uitgeven, wilde iemand anders daar helemaal niets aan uitgeven.
Je kunt dus altijd tegen problemen aanlopen als je iets van iemand anders kapot maakt. Jij kunt iets maar een of twee euro waard vinden, en zoiets kan in de winkel ook maar een of twee euro kosten, maar voor een ander kant het van onschatbare waarde zijn.

Maak het voorbeeld concreet: De kinderen hebben allemaal vast iets dat ze heel veel waard vinden. Een pop, een autootje, een theeservies, of een racebaan. Als dat stuk gemaakt wordt door een ander dan zal die ander misschien zeggen dat het maar een (stomme) pop was. Misschien koopt hij of zij zelfs wel een nieuwe pop. Deze heeft alleen een andere waarde, want die ene pop was niet te vervangen.

Zo is dat met heel veel dingen in het leven. Hoe ga je daar mee om? Jezus zegt hierover:
Maakt iemand iets stuk van jou, probeer hem dan te vergeven. Maak jij per ongeluk iets stuk van een ander, luister dan naar die persoon, en probeer het goed te maken met die persoon. Niet door hem of haar iets van precies dezelfde waarde terug te geven, maar door net iets meer te geven, om te laten zien dat het je echt spijt. Zo doe je net iets meer dan nodig is, en zo maak je vrienden!

Artikelen in dit thema Zevende zondag door het jaar A