Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Pasgeboren baby’tjes kunnen soms op elkaar lijken, maar hoe ouder ze worden hoe meer eigen ze worden, zowel naar uiterlijk als innerlijk.

We hebben de foto’s gezien, oftewel de buitenkant van de kinderen toen ze net geboren waren. Pasgeboren baby’tjes kunnen soms op elkaar lijken, maar hoe ouder ze worden hoe meer eigen ze worden, zowel naar uiterlijk als innerlijk.

Laat de kinderen zichzelf beschrijven zoals ze nu zijn. Wat is het verschil tussen toen als baby’tje en nu? Help de kinderen te benoemen wat bijzonder en mooi is aan hen.

Vervolgens gaan ze beschrijven/ontdekken hoe ze er aan de binnenkant uitzien. Hiervoor doen we een oefening:

- Neem een A4 en plak bovenaan de babyfoto
- Schrijf de voornaam bij de foto
- Mochten niet alle kinderen een foto hebben meegenomen, dan kan ook gewoon de eigen naam extra groot en kleurig opgeschreven worden.
- Bovenaan het A4 staat ‘Dit ben ik van buiten’ of alleen ‘Van buiten’
- In het midden onder de foto/naam staat ‘Dit ben ik van binnen’ of alleen ‘Van binnen’

handen - Op tafel liggen plaatjes en teksten die verschillende eigenschappen, hobby’s, talenten en karaktertrekken uitdrukken (zie bij Extra’s). Het is aan de begeleider om in te schatten of plaatjes of woorden beter werken met de verschillende kinderen en hun leeftijden. Oudere kinderen kunnen natuurlijk ook zelf schrijven of tekenen. Er is een voorbeeldblad in  de Extra’s. Begeleiders kunnen ter voorbereiding nog meer afbeeldingen en woorden zoeken en invullen op het extra A4 rasterblad.

- De kinderen kiezen en plakken afbeeldingen, kiezen en schrijven woorden, of tekenen afbeeldingen die bij hun passen. Dingen die ze herkennen in zichzelf of die ze leuk vinden om te doen. Voor jongere kinderen is het al voldoende als ze een paar plaatjes uitkiezen en opplakken, of er iets bij kleuren. Laat de oefening eenvoudig en intuïtief zijn: wat kiezen de kinderen zelf spontaan als ze de plaatjes of woorden zien?

- Voorbeelden van afbeeldingen en plaatjes zijn: lezen, tekenen, spelen, rustig zijn, druk zijn, lachen, dromen, natuur, water, rekenen, vertellen, sterk, stoer, verschillende dieren, lief zijn, grappig zijn, behulpzaam zijn, goed luisteren, huilen, ziek, gezond, zwemmen, sporten, etc.
 
- Aan het einde van de oefening hebben de kinderen een beetje ontdekt en laten zien wie ze van binnen zijn. Ze mogen voorlezen of laten zien wat ze gemaakt hebben. Stel ook wat vragen om ze over zichzelf en wat zij leuk vinden te laten vertellen.

- Deze A4’tjes kunnen mee naar huis genomen worden of opgehangen worden in de kerk.