Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

4e zondag van de Advent jaar C 2021

Binnenstebuiten

zondag 19 december 2021

Opening

De kinderwoorddienst gaat beginnen. Hier is informatie te vinden over de aankleding van de ruimte, de beginopstelling en hoe de overgang gemaakt kan worden tussen de viering in de kerk en de samenkomst in de kinderwoorddienst. 

Dat kan een klein ritueel zijn, een symbool of een kijktafel die van te voren neergezet wordt. Het thema van de bijeenkomst zal hier al aangeduid worden.

Binnenstebuiten

Vooraf in de kerk:
Hang of plaats dezwangerschapskleding op een zichtbare plek voor in de kerk.
Bijvoorbeeld aan een kledingrek of in een koffer.
Vraag de voorganger om het kledingstuk mee te geven aan de kinderen als zij naar hun eigen ruimte gaan.

Bij het verlaten van de kerk kan het versje ‘binnenstebuiten’ worden gelezen (zie bij Extra’s). 
(Als daar geen ruimte voor is kan het ook gelezen worden bij aanvang van de kinderwoorddienst of om mee af te sluiten).

Vooraf in de eigen ruimte:
Zorg voorafgaand aan de kinderwoorddienst dat er op een paars kleed een adventskrans in het midden staat/ligt. Leg het hartje erbij (zie bij Extra’s om te downloaden).
Zorg voor een waslijn waar de poster behorende bij de zondag opgehangen kan worden (of plakband om te plakken op een deur of bord).

Opening
Neem met de kinderen plaats in een kring.
Leg of hang de zwangerschapskledingop een centrale plaats in de ruimte of in de kring.

Steek de vier kaarsen van de adventskrans aan.
De vierde Advent kan het vierde couplet gezongen of voorgelezen worden van het adventsliedje ‘Gouden vlam’ (zie bij Extra’s) Of zing alle 4 de coupletten!

zwanger 2Sta met de kinderen even stil bij de zwangerschapskleding die ze hebben meegekregen uit de kerk. Vraag de kinderen de kleding te beschrijven. Wie draagt dit soort kleding? Wanneer draag je dit? Waarom is er aparte zwangerschapskleding? Heb je wel eens jouw moeder met zwangerschapskleding gezien? Dan heb je een broertje of zusje! Wat is zijn/haar naam?

(Houd er als begeleider rekening mee dat soms een broertje of zusje levenloos geboren is of snel gestorven is na de geboorte. Misschien heeft een kind dit meegemaakt. Dit hoef je niet te vragen, maar wees alert als een kind dit zelf vertelt of aangeeft. Ouders hebben dan vaak wel een naam gegeven aan hun kindje. Waarom hebben ze toch een naam gegeven? Waar mogen we op hopen of in geloven?)

Sta met de kinderen stil bij het feit dat kleding iets laat zien van hoe je gezien wilt worden. Dit noemen we de ‘buitenkant’ van iemand.
Maar hoe zit het met de ‘binnenkant’ van iemand. Zegt je kleding iets over je binnenkant? Zwangerschapskleding vertelt létterlijk iets over de binnenkant van een vrouw. Als je ziet dat iemand zwangerschapskleding draagt, wat is er dan aan de ‘binnenkant’ van haar aan het groeien? Nieuw leven, een baby’tje.

Pak de poster van Maria en Elisabet in de zwangerschapskleding erbij en hang deze op. Wie zijn de twee vrouwen met de ronde buiken? Eentje herken je misschien al (Maria), de andere ga je ontmoeten in het Bijbelverhaal (Elisabet).

Wat vinden de kinderen een goede ‘binnenkant’ oftewel goede eigenschappen voor een moeder en een vader? Pak het hartje erbij en beslis samen met de kinderen welk woord jullie op dit hartje gaan schrijven als belangrijk voor de binnenkant van een (nieuwe) moeder en vader. Plak dit hartje op de poster.

Bid het gebed en lees de navertelling.

Artikelen in dit thema 4e zondag van de Advent jaar C 2021